Miten saat yrityssomeesi aina mielenkiintoista ja vaihtelevaa sisältöä? Yrityksen esittely monista eri näkökulmista tarjoaa hyviä sisältöideoita. Sisältöjä tehdessä kannattaa pitää mielessä erilaiset asiakkaat ja heidän vaiheensa ostoprosessissa. Tuore seuraaja on potentiaalinen asiakas, joka vasta tutustuu yritykseesi. Hän kaipaa erilaista sisältöä verrattuna esimerkiksi pitkäaikaiseen kanta-asiakkaaseen.
Esittele yritystäsi siis erilaisista näkökulmista pitäen mielessä kohderyhmäsi ja asiakkaiden vaiheet ostoprosessissa. Ota blogitekstistä vinkit talteen ja hyödynnä niitä oman yrityksesi somessa!
1. Tuote/palvelu
Omien tuotteiden ja palvelujen esittely kannattaa tehdä somessa säännöllisesti. Olet ehkä kuullut asiakkailtasi yllättyneitä huudahduksia, kuten ”Ai, en tiennytkään, että teet tällaista!” tai ”Sulla on tätäkin tuotetta myynnissä!”.
Asiakkaillesi ei välttämättä ole selvää, mitä kaikkea valikoimaasi kuuluu, jos he ovat tulleet asiakkaaksi vain jonkun tietyn palvelun tai tuotteen takia. Somekanaviisi saattaa tupsahtaa myös aivan uusia potentiaalisia asiakkaita, jotka ovat suorastaan ostohousut jalassa odottamassa kimmoketta klikata tuote ostoskoriin.
Houkuttelevasti tehdyillä palvelu- ja tuote-esittelyillä voit saada vanhat asiakkaasi kokeilemaan jotain uutta ja uudet asiakkaat ostamaan juuri sinulta. Mitä helpommin ja selkeämmin tieto on ihmisten saatavilla, sitä varmemmin saat heidät asiakkaiksesi. Googletella me kaikki osaamme, mutta miksi tehdä hommaa seuraajillesi liian vaikeaksi, kun voit vakuuttaa heidät jo muutamalla somepostauksella.
2. Ihmiset
Kuka sinä olet ja miten olet päätynyt tähän? Esittele itsesi somessa! Osaamisen ja asiantuntijuuden avaaminen luo uskottavuutta sekä tekee sinusta ja yrityksestäsi helposti lähestyttävämmän. Inhimillisyys vetoaa ja voi auttaa joitakin seuraajia ottamaan sen ratkaisevan askeleen – siirtymään pelkästä seuraajasta maksavaksi asiakkaaksi!
Älä unohda myöskään työntekijöiden esittelyä. Kun näytät kasvot yrityksesi takana, vaikuttaa tämä positiivisesti työnantajamielikuvaasi sekä herättää luottamusta asiakkaissasi.
3. Arvot ja visio
Avaa yrityksesi arvoja ja visiota myös asiakkaillesi. Kerro mahdollisimman selkeästi, miten arvot näkyvät arkisessa työskentelyssäsi. Yritysarvot saavat usein kritiikkiä siitä, että ne koetaan vailla totuuspohjaa olevaksi sanahelinäksi. Avaa siis konkreettisesti sitä, miten toimit ja miksi.
Mistä ajatus aikoinaan lähti ja mitä kohti suuntaat yritystoiminnallasi? Visio on ennen kaikkea yritykselle itselleen ja sen työntekijöille tarkoitettu tavoite, mutta vision auki kirjoittaminen rakentaa luottamusta myös asiakkaiden suuntaan. Yrityksen toimintaperiaatteet ja erilaiset vastuullisuuskysymykset kiinnostavat asiakkaita yhä enenevässä määrin.