1. Opeta
Olet oman alasi asiantuntija ja sinulla on varmasti tietoa, joka kiinnostaa asiakkaitasi. Liittyykö myymiisi tuotteisiin joitakin niksejä tai tuntemattomampia ominaisuuksia? Kysyvätkö asiakkaasi usein samoja kysymyksiä palveluistasi tai toimialastasi?
Jaa asiakkaillesi osaamistasi ja opeta heitä! Ihmiset rakastavat vinkkejä ja niksejä. Kirjoita esimerkiksi blogikirjoitus tai hyödynnä Instagramin Reels-työkalua, jonka avulla voit nopeasti tehdä ohjevideoita.
2. Inspiroi
Jaa jokin innostava idea tai ajatus, joka puhuttelee asiakaskuntaasi. Voisiko maanantaimotivaation jakaminen olla se juttusi? Vai sopiiko viikonloppuinspiraation jakaminen enemmän sinulle?
Inspiroinnin ei tarvitse olla pelkkää maireaa menestyspuhetta. Somessa toimii myös kertomukset vaikeammista hetkistä, kun kaikki ei mennyt aivan putkeen. Mitä silloin opit ja miten kannustaisit muita vastaavassa tilanteessa – se jos mikä on inspiroivaa!
3. Tarjoa hyötyä
Kerro hyödyt suoraan ja kainostelematta! Olet varmasti törmännyt joidenkin yritysten sometileihin, joiden perusteella et aivan ota selvää, minkä alan toimijasta on kyse. Somen esittelyteksti eli bio voi sisältää vain sloganin, ja päivitykset ovat erilaisia markkinointikuvia lyhyillä mietelausemaisilla tai kapulakielisillä teksteillä. Pahimmillaan kuvatekstit on jätetty pois kokonaan tai korvattu hashtageilla.
Miksi verhota tietoa cooleihin sloganeihin, kryptisiin mietelauseisiin tai kapulakieleen ja samalla menettää potentiaalisia asiakkaita liian vaikeaselkoisella viestinnällä?
Kerro siis suoraan, mitä hyötyä tarjoat asiakkaillesi. Tee someen vaikkapa postaussarja, jossa kerrot, millä kolmella tavalla asiakas hyötyy, kun ostaa palvelusi tai tuotteesi.
+1. Q & A
Q&A on lyhenne sanoista ”question” ja ”answer”. Suomeksi siis kysymys ja vastaus. Pidä somessasi kysymystuokio ja anna asiakkaillesi mahdollisuus kysyä sinulta!
Kysymys–vastaus-sisältöä on helppo luoda esimerkiksi Instagram-tarinoissa. Tarinoiden työkaluissa on valmiina kysymystarra, jonka avulla seuraajat pääsevät esittämään sinulle kysymyksiä. Voit rajata kysymykset johonkin tiettyyn aihealueeseen tai antaa mahdollisuuden kysyä mitä vaan, mikä voi tuottaa yllättävää ja hauskaakin sisältöä.
Huomaa kuitenkin, että jos sinulla ei ole vielä paljon seuraajia, vastauksia voi olla hankala saada. Älä kuitenkaan pety, vaan ota pieni huijaus avuksesi. Mieti siis valmiiksi muutama kysymys, joita asiakkaat ovat sinulta usein kysyneet. Jos kysymystarraan ei tule vastauksia, voit itse lähettää nämä muutamat kysymykset. Tämä on pieni huijaus, mutta somea ei kannata ottaa niin vakavasti, etteikö pientä oikaisua sallittaisi.