1. Kommentoi
Somen tarkoitus on olla vuorovaikutteinen, mutta usein yritykset päätyvät tuuttaamaan ulos vain omaa sisältöään. On ymmärrettävää, miksi näin käy, mutta samalla tulee menettäneeksi paljon somen potentiaalista.
Muiden, niin asiakkaiden kuin yritystenkin, julkaisuista tykkääminen on jo askel parempaan, mutta otapa vielä tavoitteeksi myös kommentointi. Käy ajatuksella läpi muiden julkaisuja ja kommentoi heidän juttujaan ja kuviaan. Ota vaikka tavoite, että kommentoit kerralla esimerkiksi 3–5 julkaisua.
Mitä hyötyä tästä sitten on? Muiden somepostausten kommentointi edistää ihan yhtä lailla tunnettuuttasi kuin omat postauksesi. Olet ehkä itsekin klikannut mielenkiinnosta jossakin julkaisussa jonkun profiilia, koska hän on kommentoinut mukavasti tai ajatuksia herättävästi tai käyttäjänimi on herättänyt mielenkiintosi.
2. Suosittele
Sosiaalisen median vuorovaikutteisuutta voit ylläpitää paitsi tykkäyksillä, kommenteilla ja jaoilla, niin myös suositteluilla. Sinulla on varmasti yhteistyökumppaneita tai tuttuja ”kaveriyrittäjiä”, joiden tiedät olevan taitavia työssään ja luotettavia palveluntarjoajia. Käytä siis omaa alustaasi eli somekanaviasi muiden suositteluun!
Muiden suosittelu on hyvää palvelua myös sinun asiakkaillesi. Jos olet esimerkiksi markkinointialan yrittäjä, on erittäin todennäköistä, että asiakkaasi ovat kiinnostuneita myös vaikkapa hyvien graafikoiden tai valokuvaajien palveluista.
Suosittelu antaa myös sinusta rehellisen kuvan yrittäjänä, koska annat hetkeksi käyttöön omaa sometilaasi jonkun muun hyväksi. Ihannetapauksessa suosittelu on tietenkin vastavuoroista. Muista tägätä postaukseen tai tarinaan suositellun yrityksen somet, niin he saavat tiedon suosittelustasi ja voivat jakaa suosittelut eteenpäin kanavissaan.
3. Kannusta
Ihmiset käyttävät somea yllättävänkin eri tavoin, joten pieni kannustus voi olla paikallaan seuraajillesi. Kerro siis heille, miten toivoisit heidän toimivan sinun somessasi. Voit esimerkiksi kannustaa heitä laittamaan rohkeasti yksityisviestiä tai kommentoimaan postauksia ja tarinoita. Kerro myös selkeästi, miten aiot toimia; lupaatko vastata kaikille tai missä aikaikkunassa olet mukana kommentoimassa.
Sinulla voi olla myös esimerkiksi uutiskirje tai meneillään oleva arvonta. Tietävätkö tai muistavatko kaikki niiden olemassaolon? Kannusta tilaamaan ja osallistumaan, kerro myös miksi se kannattaa.
Mielelläsi varmasti myös haluat saada palautetta asiakkailtasi palveluistasi tai tuotteistasi. Kannusta heitä tekemään se esimerkiksi tägäämällä sinut. Kun asiakkaat aktivoituvat kannustuksestasi, muista reagoida! Kommentoi takaisin, jaa asiakkaiden päivityksiä ja tykkää viesteistä.