Yrityksen somekanavien julkaisutahti tulisi pitää tasaisena ja säännöllisenä. Somepalvelut suosivatkin aktiivisia tilejä esimerkiksi nostamalla heidän julkaisunsa seuraajien fiidiin hanakammin kuin vain satunnaisesti postailevien käyttäjien julkaisut. Jos yrityksen kanavat pääsevät hiljenemään kokonaan, voi näkyvyyden saavuttaminen uudelleen olla työn takana.
Vaatimus säännöllisyydestä ja mielenkiintoisen sitouttavan sisällön jatkuvasta tuottamisesta voi nostaa otsalle hikikarpaloita. Tuntuu työläältä ja paineiselta: joka viikko jotain uutta, huh! Mistä kaiken lisäksi revin ajan tähän kaikkeen!
Huoli pois! Yrityksen somesisältöjen tuottamista ei kannata lähestyä sillä asenteella, että jokaista postausta varten odottaa inspiraatiota, oikeaa ideaa tai fiilistä. Enemmistö yksityishenkilöistä todennäköisesti tuottaa somesisältöjä juuri tällä tavoin fiilispohjalta, mutta yrityksen somea tulisi lähestyä strategisemmalla otteella. Sisältöstrategia ja suunnitelmallisuus tuovat parempia tuloksia sekä turvaa ja helpotusta päivittäiseen tekemiseen. Hikikarpalot otsalla vähenevät ja toivottavasti kuivuvat kokonaan.
Tee sisältöjä kohderyhmällesi
Edellisessä blogikirjoituksessa kerroimme kohderyhmän määrittelystä, joten palauta nyt mieleesi kohderyhmäajattelun hyödyt. Jos et ole vielä kirjoitusta lukenut, pääset lukemaan sen tästä linkistä.
Lähde nyt suunnittelemaan somesisältöjäsi kohderyhmällesi. Mieti kohderyhmäsi erityispiirteitä, tarpeita ja toiveita. Mitä tietoa he haluavat sinulta?
Lisäksi sisällöissä on hyvä huomioida myös asiakkaiden ostomatka. Tämä tarkoittaa sitä, että markkinointiviestintää on kohdistettava ostomatkan kaikissa vaiheissa oleville asiakkaille. Potentiaalinen asiakas, joka on vasta löytänyt yrityksesi ja harkitsee ostamista, kaipaa erilaista viestintää ja tietoa kuin vaikkapa yrityksesi hyvin tunteva kanta-asiakas.
Yritykselläsi tulisi siis olla seuraavia sisältöjä:
- Houkuttelevia sisältöjä, jotka innostavat potentiaaliset asiakkaat tutustumaan yritykseesi ja palveluihisi/tuotteisiisi.
- Sisältöjä, jotka saavat yritykseesi hieman tutustuneet innostumaan niin, että he alkavat seurata sisältöjäsi ja kiinnostuvat hankkimaan lisätietoja esimerkiksi lataamalla pdf:n, kysymällä sinulta, liittymällä uutiskirjelistalle tai ilmoittautumalla järjestämääsi tapahtumaan/webinaariin tms.
- Sisältöjä, jotka saavat lisätietoja hankkineet ostamaan palvelusi/tuotteesi.
- Sisältöjä, jotka saavat asiakkaasi palaamaan ostoksille uudelleen ja suosittelemaan sinua.
Alat ehkä päästä kärryille, miten yrityksen somesisältöjen tuottaminen rakentuu selkeistä stepeistä, jotka helpottavat yrittäjän arkea ja pohjustavat säännöllisten somejulkaisujen tekemistä. Seuraavassa blogikirjoituksessa lähdetään hahmottelemaan varsinaisia sisältötyyppejä ja miten rakennetaan somekalenteri.
Haluatko lähteä rakentamaan yrityksellesi sisältöstrategiaa muiden innokkaiden yrittäjien kanssa asiantuntijan opastuksella?
Markkinointistartti on tuoreille yrittäjille suunnattu käytännönläheinen ja helppotajuinen verkkokurssi, joka antaa loistoeväät tuloksellisen markkinoinnin toteuttamiseen. Lue Markkinointistartin sisällöstä lisää tästä (avautuu uuteen välilehteen).
Verkkokurssi alkaa helmikuussa 2024.