SoMemarkkinoinnin trendit vuonna 2016 – Yhteenveto trendiraporttien sadosta

Vuosi 2016 ottaa ensi askeleita ja meitä kaikkia tietysti kiinnostaa, mitä se tarkoittaa sosiaalisen median (markkinointi)käytössä. Trendiraportteja ja ennusteita sosiaalisen median suunnasta vuonna 2016 on julkaistu useiden tahojen toimesta jo marraskuusta lähtien, joten oman ennusteen sijasta somestaja on koonnut parhaat palat kuumimmista trendeistä vuodelle 2016 viiden kohdan listaksi.

Yhteenvetona mainittakoon, että alkaneena vuonna trendikäs somemarkkinoija
hyödyntää datan suomat mahdollisuudet toiminnassaan, suunnittelee tarkkaan, osaa muuttaa suunnitelmiaan tarpeen mukaan nopeastikin, hyödyntää vaikuttajia, opettelee viimeistään nyt videonkäytön osana markkinointiaan ja kehittää mobiilia online asiakaspalvelua sosiaalisessa mediassa vastaamaan asiakkaiden tarpeet ja kysynnän.

Bloggauksen lähteinä on käytetty Fjordin, Kurion, Zipipop Freudin sekä Inc.comin sometrendiraportteja/katsauksia vuodelle 2016.

1. Sisältö ja suunnitelmallisuus kohtaavat Agilen

Sosiaalinen media alkaa olla arkipäivää kaikelle kansalle, someähky vaanii kuluttajaa, eivätkä iPadien arvonnat enää jaksa kiinnostaa. Suunnitelmallisuutta ja etukäteen mietittyjä budjetteja siis tarvitaan ja pääsemme vihdoin fiilistekemisestä ja kanavapoukkoilusta lähemmäs ennakoitua, monikanavaista ja sisällöllisesti kiinnostavampaa, laadukkaampaa tekemistä. Toisaalta ketterien menetelmien ja  toimintatavan merkitys korostuu, muutoksia suunnitelmiin tehdään vauhdissa, dataa kerätään toiminnan tueksi ja testauksen merkitys myös somemarkkinoinnin toiminnassa korostuu.

2. Ei enää ilmaisia lounaita

Koska lähes kaikki yrityksetkin alkavat nyt olla sosiaalisessa mediassa, joten tuotetun sisällön tulva on valtava. Kuluttajat eivät jaksa kiinnostua kaikesta ja yleisön huomion saavuttaminen vaikeutuu. Tästä seuraa toki hyviäkin asioita kuluttajalle, kuten sisältöjen laadun parantuminen. Toisaalta ilmainen tila palveluissa tulee vähentymään ja asiakkaiden tavoittamiseksi pitää maksaa myös mainostilasta somekanavissa. Lisäksi sisällöntuotannon ja kustannukset tulevat kasvamaan. Toiminnan pitää olla laadukasta, kohdennettua ja mietittyä, mutta silti tuoretta.

3. Chatti ja someaspa asiakkaan kohtaamisessa 24/7

Kysyntä someasiakaspalvelulle 24/7 kiihtyy. Sivuhuomiona mainittakoon, että sosiaalisen median konsulttina minulle tämä on ollut arkipäivää jo jonkin aikaa, sillä tarjouspyyntöjä tulee yllättävänkin usein niin Twitterin, kuin Facebookinkin kautta. Vuonna 2016 asiakas osaa jo kysyä verkkokaupan chatista ja/tai Facebookista klo 02 yöllä valvovan lapsensa kanssa uusinta haalaria ostaessaan lisätietoja vaatteen pesusta, jos sitä ei tuotetiedoista löydy. Osaako kauppa vastata tähän kysyntään, jää vielä nähtäväksi. Ne jotka osaavat, tulevat saamaan kilpailuetua markkinoilla.

4. Video – Livevideo ja natiivimarkkinointi videoissa

Videon voittokulku jatkuu, ja asiakkaat odottavat kuvallista viestintää myös yrityksiltä. Videoiden sisällön laadukkuuden tulee kuitenkin olla ensiluokkaista, jos katsojan mielenkiinto halutaan säilyttää. Yksi nouseva trendi tulee varmasti olemaan natiivimainonta videoissa, mutta toisaalta livevideot. Näitä ennustetaan tärkeäksi tapahtumamarkkinoinnin välineeksi.

5. Vaikuttajamarkkinointi ja työntekijälähettilyys

Vaikuttajien, olivatpa ne sisäisiä (eli yrityksen työntekijöitä) tai ulkoisia (asiakkaita ja muita vaikuttajia), merkitys yrityksen näkyvyydessä korostuu. Yritykset tulevat todennäköisesti panostamaan alkavana vuonna työntekijälähettilyysohjelmiin ja kohderyhmien sisäisten vaikuttajien käyttöön näkyvyytensä lisäämisessä.

Muita mielenkiintoisia huomioita trendiraporteista

Tulevan vuoden trendipalveluiksi/trenditoiminnoiksi ennustettiin asiantuntijoiden toimesta muun muassa: Periscopea, Instagramia, YouTubea ja Facebookin livevideo-ominaisuutta. Kansainvälisissä raporteissa nostettiin erityisesti esiin markkinoinnin ja asiakaspalvelun lisääntyminen yleisesti mobiiliappilkaatioiden (kuten WhatsApp, Snapchat…) sisällä kohdennetusti käyttäjille.

Tässä riittääkin meille kaikille varmasti monipuolista savottaa ja uuden oppimista sopivasti ensi vuodelle.

Hyvää ja antoisaa somevuotta kaikille!

Lähteet:

Fjordin trendiraportti, Saatavissa: https://www.fjordnet.com/conversations/fjord-launches-annual-trends-report-2016/

Zipipop Freudin sosiaalisen median ennusteet Markkinointi ja mainonnassa. Saatavissa: http://www.marmai.fi/blogit/sosiaalinen_sukellusvene/social+media+things+to+think+about+in+2016/a2332318

Kurio, Somemarkkinoinnin trendit. Saatavissa: http://kurio.fi/ajankohtaista/tutkimus-some-markkinoinnin-trendit-2016/

Inc.com. Sosiaalisen median trendit 2016. Saatavissa: http://www.inc.com/anna-hensel/what-to-watch-2016-social-media-trends.html

 

Sosiaalisen median trendit - 2016 - SoMe Studio

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *