Mitä somekonsultti tekee ja osaa – tietoa Tolle Vilvaselle ja muillekin

Olen ilolla seurannut Tolle Vilvasen Twitter: @tollevilvanen tähän saakka hupaisaa, älykästä ja nasevaa kritiikkiä suomalaista Digitalist –yhteisöstä mutta tänään 6.5. Tollen kommentit menivät niin ala-arvoisiksi ja keksityiksi, että minulle tuli tarve avata omalta kohdalta hieman sitä, mitä itse asiassa sosiaalisen median konsultti ja digitalisti osaa ja tekee, sillä en ole samaa mieltä siitä, että nollaosaamisella ja pelkällä käsienheiluttelulla pärjätään tällä alalla.

En suinkaan ole itse ns. #digitalist –sisäpiiriläinen, tai suuri nimi, enkä esimerkiksi ole koskaan saanut kutsua puhumaan tapahtumissa. Miellän kuitenkin itseni ihan aidoksi digitalistiksi, koulutusta, kokemusta ja osaamista myöten. Huomautan samalla, että olen tässä viitannut vain yksittäisiin tahoihin ja caseihin, jotka ovat minulle luvan antaneet itsensä mainita referensseinä, muitakin töitä on toki tullut tehtyä ja niistä voi vaikka Tolle kysellä lisää minulta.

Osaaminen, miksi väitän että sitä on ja miksi sitä on oltava

Olen suorittanut Diplomi-insinöörin tutkinnon, pääaineenani hypermedia, joten en varsinaisesti ”keksi” mitään, mitä asiakkailleni konsultoin. En ole myöskään täysin itse keksinyt esimerkiksi rekkakuskin ammatin jälkeen vain ”ruveta” digialan asiantuntijaksi alan hypen vuoksi, vaikka tämäkin on nykypäivänä ihan mahdollista, sillä valitettavasti yliopistojärjestelmä ei aina tarjoa kovin ajantasaista koulutusta. Toisaalta ei sieltä Googlestakaan oikeita asioita opi, jos ei ole sekä todella kiinnostunut, sitoutunut, että älykäs tiedonetsijä.

Konsultoin ja koulutan sosiaalisen median ja internetin käytössä yrityksiä ja yksityishenkilöitä, pääosin markkinoinnin ja näkyvyyden näkökulmasta. Osaamiseni perustuu mm. brändinhallinnan, hakukoneoptimoinnin, käytettävyyden, sisällöntuotannon, sisältöstrategian, verkkopalveluiden rakentamisen ja sosiaalisen median osaamiseen, verkkotrendien, ihmisten käyttäytymisen ja muiden trendien seurantaan sekä jatkuvaan mittaamiseen ja analysointiin siitä, mikä toimii ja mikä ei.

Olen perehtynyt mm. pitkän hännän ansaintamallin käyttöön, Big Datan hallintaan, web –ohjelmointiin (älkää kysykö tekemään tätä, koodariksi minusta ei ole) , brändinrakennukseen, verkkoanalytiikkaan, sosiaaliseen myyntiin, sosiaalisen median markkinointiin, ihmisten käyttäytymiseen ryhmissä, yritysviestintään, kirjoittamiseen, markkinointiin… jne.. sekä opinoissani että sen jälkeen itsenäisesti ja erilaisissa koulutuksissa.

Olen opiskeluaikanani jo opiskeluaikanani tehnyt tutkimuksen vuonna 2006 siitä, miten tietyt suomalaiset verkkokaupat käyttävät sosiaalista mediaa ja Pitkän hännän ansaintamallia parantaakseen myyntiään. Voin sivupoluille eksyen myös kertoa, että eivätpä juuri käyttäneet eikä tilanne ole tästä parantunut oikeastaan yhtään. Siksi tiedän, että osaamiselleni on täällä Suomessa ja ihan maailmallakin tilausta.

Erilaisia, paikoin ihan perustasoisia asioita on osattava ja tiedettävä paljon, sillä esimerkiksi ilman Boolen operaattorien hallintaa (tämähän tosin taidetaan opettaa jo peruskoulussa) on turha konsultoida verkkonäkyvyydessä yhtään ketään tuloksellisesti.

Saavutuksia

Ensin alkuun sanottakoon, että olen aika nuoren polven konsultti, joten Tollen penäämä suomalaisten pörssiyritysten hallitusosaaminen jää vielä tulevaisuuteen, mutta mielelläni otan tarjouksia vastaan. Olen kuitenkin tällä hetkellä Tekniikan Akateemisten teknologiavaliokunnassa ja aiemmin tehnyt päätöksiä mm. Tampereen teknillisen yliopiston ja tamperelaisen Juvenes-Yhtiöiden hallituksissa. Nämä olivat tosin ennen nykyistä työtäni, mutta olen ollut tekemässä molemmissa tahoissa sekä kannattavia, että vähemmän kannattavia päätöksiä, joista osa on liittynyt digitaalisuuteen, luonnollisesti.

Yritykseni saavutuksiin kuuluu muun muassa tämän kevään aikana menestyksekäs opiskelijamarkkinointikampanja (5000 euron kokonaisbudjetilla miljoonan näytön videokampanja) sekä kahdessä päivässä 20 euron mainosbudjetilla saavutettu yli 10 000 näytön videokampanja. Tässä joitain esimerkkejä somen tehosta.

Olen kouluttanut useita yritysjohtajia ja satoja Nokian entisiä työntekijöitä brändäämään osaamistaan paremmin sosiaalisessa mediassa ja esimerkkeinä mm. Minna Ervasti kävi työnhakukoulutuksessani ennen työnhakukampanjaansa ”kemisti etsii töitä” . Olen myös auttanut Tuomas ”Tumu” Vanhasta aikoinaan jo vuonna 2012 pääsemään Vaasan seudun kehityksen ensimmäiseksi energialähettilääksi.

Yleensä ottaen autan työssäni yrityksiä näkymään paremmin, myös kansainvälisesti, jotta he saisivat enemmän liiketoimintaa. Kukaan ei tule nykypäivänä kotoa hakemaan, eikä näkyvyyden optimointi ja suunnittelu somessa ole ihan niin helppoa, mitä moni luulee. Palveluiden käyttö on vain yksi osa pakettia. Tehokas ja tarkoituksenmukainen, kohderyhmille suunnattu pitkäjänteinen toiminta on monen asian summa, jossa harvoin onnistutaan ihan vahingossa.

En usko, että ammattini harjoittaminen olisi mahdollista ilman monipuolista osaamista, raakaa työtä, jatkuvaa uusien asioiden opettelua, taulukoiden lukemista ja tutkimuksiin perehtymistä sekä kykyä yhdistellä tietoa älykkäästi.

Olen menossa kertomaan osaamisestani Tallinnan markkinointiviikoille toukokuussa 2015 ja vierailin myös Tallinnan markkinointi-instituutin radiovieraana tänä keväänä. Joten kyllä sitä kansainvälistäkin näkyvyyttä voi suomalaisella digitalistilla olla, vaikka ihana Tolle Vilvanen muuta väittääkin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *