Välillä törmään tilanteeseen, jossa sosiaalinen media on otettu yrityksessä aiemmin käyttöön, mutta tuloksiin ollaan tyytymättömiä. Tässä kaksi yleistä epäkohtaa, joihin panostamalla sometoimintaa, sen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta voidaan parantaa. Kokeile vaikka!
Puutteelliset resurssit sosiaalisen median hoidossa
Monesti sosiaalisen median hoito suomalaisissa yrityksissä on markkinointipäällikön tai tiedottajan ylimääräistä aikaa, toimintaa jota he tekevät iltaisin ja viikonloppuisin. Vertailun vuoksi esimerkiksi Maltalla pelifirmat pyörittävät sosiaalisen median keskustelua tiimeillä, joissa on kymmeniä henkiä. Kun some ei ole oikeastaan kenenkään vastuulla, puutteelliset resurssit ajavat tilanteeseen, joissa vaikuttavuutta ei saavuteta. Tämä johtuu siitä, että päivityksiä on liian vähän ja niiden sisältö on laadullisesti huonoa (sometetaan nyt jostain, kun on pakko laittaa joku päivitys).
Ratkaisu
Resursoidaan asian ratkaisemiseksi rahaa ja aikaa. Mikään muu ei itse asiassa auta kuitenkaan. Avuksi kannattaa ottaa ammattilainen mukaan suunnitteluun ja toiminnan vaikuttavuuden seurannan järjestämiseen, jotta tiedetään mihin sitä aikaa ja rahaa kannattaa käyttää.
Puutteelliset suunnitelmat sosiaalisen median kanavien hallinnassa
Sosiaalisen median toimintaa suunnitellessa resursoidaan ainoastaan siihen, miltä yrityksen FB -sivut, Twitter -seinät ja kilpailut näyttävät sekä millaisia toiminnallisuuksia ne sisältävät. Harvemmin suunnitellaan kunnolla sitä, millaista sisältöä, miten usein ja kenen toimesta kanaville ja kampanjoiden päivityksiin tuotetaan. Sisällön ja aikataulujen suunnittelun puutteen johdosta yrityksen somekanavissa on päivityksiä vain kerran viikossa, kerran kuukaudessa tai kerran puolessa vuodessa. Aktiivisuuden puutteen vuoksi tykkääjiäkin on asiakkaiden määrään suhteutettuna vähän. Somekampanjatkaan eivät siksi toimi, sillä harva näkee niitä, ainakaan ilman erillistä mainontaa.
Ratkaisu
Tehdään yrityksen sometiimin käyttöön julkaisusuunnitelma. Vaikka tiimi olisikin vain yksi henkilö, auttaa suunnitelma ottamaan huomioon juhlapyhät, alennuskaudet ja muut ennakoitavat tapahtumat. Suunnitelma myös muistuttaa olemassaolollaan päivittäjää tuottamaan sisältöä säännöllisesti. Julkaisusuunnitelma auttaa lisäksi miettimään sosiaalisen median päivitysten suhdetta muihin yrityksen julkaisuihin, näkyvyyteen ja mainontaan.
Sosiaalinen media on jatkuvaa vuoropuhelua asiakkaiden kanssa, joka on sisältötasolla tärkeää suunnitella. Vaikka ideoita on näennäisesti helppo synnyttää niiden vieminen käytäntöön toimiviksi toteutuksiksi vaatii pitkää pinnaa ja järjestelmällistä toimintaa. Suosittelen panostamaan erityisesti hyviin sisältöihin ja niiden säännölliseen tuottamiseen.