Viime päivinä Instagramissa on saanut ihmiset liikkeelle Nike Finland –tilin #nikefinland –kampanja. Siinä luvataan 10 000 ensimmäiselle seuraajalle Niken vapaavalintaiset kengät.
Tässä linkki Pinsta.me –sivuston hakutuloksiin Instagramista #nikefinland hashtagilla:
http://pinsta.me/tag/nikefinland
Tämän seurauksena feikkitili keräsi ainakin yli 3000 uutta seuraajaa muutaman päivän aikana. Kohu näyttää laantuneen, mutta kenties sen seurauksena Nike Finland on perustanut oman tilinsä Instagramiin (kuvassa). Jos tämäkään on aito 😉
Kiinnostavaa on myös, kuinka moni asiasta innostunut lähetti tietonsa yksityisviestinä (kisan pyynnön mukaisesti) huijareiden tilille ja mitä he tekevät tiedoilla: myyvät, käyttävät suoramarkkinointiin, myyvät Nikelle vai huijaavat ihmisiä lisää?
Itse törmäsin tähän viestiin ensimmäisen kerran tiistaina illansuussa irc:issä (tuossa sosiaalisen median edelläkävijäkanavassa), kun norjalaistunut ystäväni lähetti viestin Niken jakavan tykkääjilleen ilmaisia kenkäpareja.
Ihmettelin hieman aihetta, mutta jäin odottamaan. Sanottakoon, että tuolloin Nike Finlandin tiliä seurasi vähän yli 500 henkilöä.
Odotin seuraavaan aamuun ja tajusin, että vielä tuolloinkaan yksikään suomalainen kollegani, mainostoimisto tai pressi ollut kiinnostunut jutusta. Instagram –seuraajat ja huudot hashtagilla #nikefinland jatkoivat kasvuaan, mutta Nike, media tai sosiaalisen median yhteisö ei juuri muissa kanavissa korviaan lotkauttaneet.
Vaikeasti tavoitettava Nike
Tässä vaiheessa ajattelin ilmaista asian eteenpäin Nikelle. En kuitenkaan löytänyt yhtään henkilöä Googlen, Fonectan tai LinkedInin verkostoni avulla Suomesta vastaamaan tiedusteluihini. Soitin siis firman vaihteeseen, ilman että kukaan vastasi puheluuni. En kuitenkaan antanut periksi, sillä ajattelin että Nike kenties tietää, ei tiedä tai ei välitä, mutta minä haluan varmistaa, että asia on mennyt heidän korviinsa. Soitin seuraavaksi LinkedInin kautta selvittämälleni aiemmin Nikella työskenneelle tutulleni, jolle kerroin asian. Lähetin hänelle sähköpostia keskiviikkona puolen päivän aikoihin, hänen luvattuaan välittää viestini eteenpäin. En vieläkään ole saanut mitään palautetta, onko viestini tavoittanut ja jos, niin onko asia ollut heille uusi vai jo tiedossa.
En kuitenkaan lannistunut, vaan selvitin LinkedInin avulla, kuka Nikella vastaa sosiaalisen median asioista. Verkostoni kautta löysin Nike.com –verkkokaupan EMEA –alueen Sosiaalisen median vastaavan Lauren MC Briden ja lähetin hänelle löytämääni Twitter –tilille viestin, jossa kerroin asian ja kysyin, tietääkö hän tästä. Sain vastauksen paljon myöhemmin samana päivänä. Lauren kiitti tiedosta, ainakaan hän ei ollut tästä tietoinen.
Hyvin samantapainen kampanja on käynnissä huijausmielessä myös #vansfinland –nimellä ja parilla muullakin hashtagilla.
Kiinnostavaa onkin, kuka näitä levittää ja mitä hän siitä hyötyy. Suurin salaliittoteoria on, että joku toimija parantaa liiketoimintaansa esittämällä, että on tärkeää olla somessa, jottei joku trolli varasta brändinäkymääsi ja tee sillä pahaa. Tämäkin on mahdollista. Tai uusi alalle pyrkijä parantaa asemiaan trollauksen kautta.
Aiemmin on aina myös sanottu, että näihin kohuihin pitää reagoida nopeasti. Mutta mitä sitten, jos ei reagoikaan. Välittääkö (tuhansia instainnostujia lukuun ottamatta) näistä huijauksista kukaan? Hieman provosoiden kysynkin, että entä jos Nike ei vastaakaan ja entäs sitten?
Ainakin on selvää, että innostus kilpailuihin laantuu nopeasti trolli-ilmiön myötä.
Kuvankaappaukset Instagramista ja Twitteristä.
Aiheesta kirjoittanut myös Vapamedia