Osaamisen markkinointi ja liidinkeruu ovat aiheita, joista pienyrittäjät haluavat Some Studion koulutuksissa kuulla. Kun rahaa ja optimointiaikaa on niukasti, kannattaa pienyrityksen markkinoinnissa panostaa hoksottimiin. Tarjolla on toki mahtavia automaatiotyökaluja, mutta ne ovat kalliita omaa asiantuntemustaan myyvälle tai tuoreelle yrittäjälle.
Esittelen seuraavaksi kolme suosikkiani pienyrityksen liidinkeruuseen sopivista palveluista. Palveluiden tarjoamaa dataa yhdistelemällä yrittäjä saa arvokasta tietoa potentiaalisista asiakkaista. Kannattaa siis lukea loppuun asti.
LinkedIn Premium
Maksullisen LinkedIn-tilin paras ominaisuus on mielestäni aina ollut se, että saan tietooni kaikki profiiliani katsoneet henkilöt. Jos sama ihminen vierailee useasti profiilissani, hän on selvästi kiinnostunut. Jos joku vierailee profiilissani lähes kymmenen kertaa muutaman viikon sisällä ja sopii asiakasprofiiliini, hän on todennäköisesti kiinnostunut palvelustani.
Silloin kannattaa harkita kohdennettua mainontaa tai sähköpostiviestintää tai ottaa reippaasti yhteyttä ja kertoa palveluistaan. En kuitenkaan suosittele avaamaan keskustelua sanomalla suoraan, että olet seurannut käyttäjän toimintaa verkossa.
LinkedIn tarjoaa silloin tällöin premium-tiliä maksutta koekäyttöön kuukaudeksi. Suosittelen tutustumaan.
Leadfeeder
Leadfeeder kertoo, minkä yritysten edustajat ovat vierailleet sivustollasi. Palvelu ei valitettavasti näytä mobiilivierailijoita. Premium-ominaisuuksien käyttäjille Leadfeeder kertoo, mitä sivuja kävijä on tarkastellut ja montako minuuttia hän on viettänyt aikaa eri sivuilla. Lisäksi näet yrityksen työntekijöiden nimikkeet ja LinkedIn-profiilit. Voit siis miettiä, keneen voisit olla yhteydessä.
Voit kokeilla Leadfeeder premiumia aktivoimalla sen tästä linkistä.
MailChimp
Käytän MailChimp-palvelua sähköpostimarkkinoinnissa monestakin syystä. Se on helppo yhdistää vaikkapa myynnin ohjausjärjestelmiin ja WordPressiin, mutta sen paras piirre on analytiikka.
MailChimpin analytiikka on suorastaan ihastuttavaa. Saan tietää uutiskirjeen avaajien määrän, avauskerrat ja linkkien klikkaukset sähköpostiosoitteittain. Järjestelmä näyttää sähköpostien avauskellonajat ja halutessani laskee minulle parhaan lähetysajankohdan, jotta uutiskirjeeni olisi mahdollisimman tehokas.
LinkedIn Premium, Leadfeeder ja MailChimp yhdessä
Myynti muuttuu kaupaksi vain, jos yhteydenoton ajoitus on oikea. Ei siis ehkä kannata ottaa heti yhteyttä kaikkiin uutiskirjeen avaajiin, eikä sinulla ole siihen välttämättä aikaakaan.
Suosittelen kuitenkin tarkastelemaan LinkedInin Leadfeederin ja MailChimpin tarjoamaa dataa viikoittain. Tutki ja vertaile. Löydätkö yhteneväisyyksiä?
Klikkaako joku uutiskirjeesi linkkiä verkkosivullesi? Onko joku avannut uutiskirjeesi yli kolme kertaa samana päivänä? Viihtyykö joku sivustollasi monta minuuttia ja käy katsomassa eri sivuja? Jos sama kävijä vieläpä kurkkaa LinkedIn-profiiliasi, kannattaa toimia.
Liidi on lämmennyt, joten on aika kontaktoida. Kun otat oikealla hetkellä yhteyttä potentiaaliseen asiakkaaseen, asiakas on tyytyväinen. Sitä nimittäin kutsutaan hyväksi palveluksi.