Jaamme viikoittain mielenkiintoisimpia sosiaalisen median uutisia edelliseltä viikolta. Viikolla 22 uutisoitiin muun muassa IGTV:n kaupallistamisesta sekä TikTokin uudesta kilpailijasta nimeltä Zynn. Myös Facebookin ja Instagramin verkkokauppaominaisuutta avattiin hieman enemmän kertoen, että milloin kyseinen ominaisuus tulee saataville. Sen lisäksi käytännön asioita avattiin käyttäjille kuten esimerkiksi mitä kautta tuotelistaukset toteutuu.
Mitä käyttäjät voivat odottaa Facebookin ja Instagramin verkkokauppatoiminnolta?
– Toiminto tulee saataville seuraavien kuukausien aikana.
– Käyttäjien yrityssivuille tulee ilmoitus joko sovelluksessa tai sähköpostitse, kun verkkokauppa olisi saatavilla juuri heille.
– Verkkokaupat ovat hyvin muokattavissa brändiin sopivaksi.
– Lanseerauksen yhteydessä ainoastaan fyysiset tuotteet kelpaavat myytäväksi. Tosin digitaalisia palveluitakin toivotaan pystyvän myymään tulevaisuudessa kyseisen palvelun kautta, mutta toistaiseksi ainoastaan siis fyysisiä tuotteita.
– Tuotelistaukset tapahtuu Commerce Managerin avulla.
Lue lisää aiheesta Social Media Todayn artikkelista.
Facebook julkaisi tällä viikolla 15 uutta ilmaista kurssia auttaakseen yrityksiä maksimoimaan näkyvyytensä sosiaalisessa mediassa
Kurssivaihtoehtoina olivat muun muassa yrityksen tarinankerronta, markkinointitavoitteiden asettaminen ja mihin sosiaalisen median kanavaan kannattaisi panostaa. Facebookin omilta sivuilta löytyy kursseista tarkempaa tietoa sekä myös Social Media Todayn sivuilta voit lukea koko artikkelin.
Instagram testaa pienellä osalla sisällöntuottajista IGTV:n kaupallistamista
Instagram tulee testaamaan vuoden mittaan eri käytäntöjä IGTV:n mainosten kanssa niin, että sisällöntuottajat, katsojat sekä mainostajat ovat tyytyväisiä mainoksiin. Testauksen aikana sisällöntuottajat saavat mainostuloista 55%, mikä vastaa samaa määrää kuin YouTuben mainosten kautta saisi. Saadakseen käyttöönsä IGTV:n kaupallistamisen käyttäjän täytyy sitoutua tiettyihin linjauksiin. Kyseisiin linjauksiin kuuluu muun muassa se, että sisällöntuottaja jakaa tilillään ainoastaan omia tuotoksiaan tai esimerkiksi kuvia, joita käyttäjällä on oikeus jakaa tekijänoikeuksien puitteissa. Jotta IGTV-videoon on mahdollista saada mainoksia täytyy sen olla yli kaksi minuuttia pitkä, mainosystävällinen, englanniksi sekä musiikin suhteen täytyy olla tekijänoikeudet kunnossa. Lue koko juttu Social Media Todaysta!
Sovellus nimeltään Zynn on TikTokin uusi kilpailija
Zynn on samankaltainen sovellus verrattuna TikTokiin ja käyttäjät pystyvät jakamaan lyhyitä videoita samaan tapaan kuin TikTokissakin. Kyseinen sovellus vaikuttaa oikeastaan täysin TikTokin kopiolta, mutta siellä voit kyseisen sovelluksen sisällä tienata palkkioita, kun katsot videoita ja kutsut ystäväsi liittymään sovellukseen. Palkkiot voi käyttää esimerkiksi ostamalla lahjakortteja App Storeen, Walmartiin tai Amazoniin, mutta ne voi myös siirtää käyttäjän PayPal-tilille. Lue lisää kyseisestä sovelluksesta Social Media Todaysta.