Somestaja käsittelee tänään kahta asiaa sitä, mitä markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten sosiaalisen median näkyvyydessä ja näkyvyyden optimoinnissa usein mättää ja mitä yleisimpiä seikkoja jokaisen kannattaisi huomioida virtuaalisilla osaamisen esilletuomisen pelikentillä. Paljastan tässä nyt joitain sellaisia asioita, joita liian harva ihmetyksekseni tietää tai ottaa huomioon.
1. Markkinoinnin ammattilaiset ja toimittajat ilman mitään – tai ainakaan yhtään mietittyä – somepresensiä
Ei Twitter –tiliä, Ei blogia (edes harrastus –sellaista), Google+:aa, Facebookia eikä muutakaan (koska ne liittyvät työhön) Ei halua käyttää sosiaalista mediaa. Samalla kuitenkin hommaa tehdään asiakkaille tai ainakin suunnitellaan Miksi? Muutaman tunnin harjoittelulla tällä kentällä on vain voitettavaa. Liian usein kuulee sanottavan, että ei minun itseäni tarvitse brändätä.
Miksi ei? Jokainenhan meistä joutuu töiden lisäksi etsimään myös yhteistyökumppaneita ja keskustelemaan asiakkaiden, kumppaneiden ja työkavereiden kanssa osana luonnollista arkea. Somessa on lisäksi myös tietoa, johon pääsee käsiksi vain sosiaalisen median seurannan kautta. Miten toimittaja voi nykypäivänä olla seuraamatta enää sitä nopeinta tiedon keruun kanavaa? Tai mistä markkinoinnin ammattilainen kerää tietonsa, jos ei ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa? En nyt tarkoita, että henkilökohtaista tiliä tarvitsee aina joka ikisen perustaa jokaiseen palveluun – esimerkiksi sinne Tinderiin ollessaan 60-vuotias ja naimisissa. Kuitenkin sosiaalisessa mediassa näkyminen on mielestäni luonnollinen osa tiettyjen ammattien tehtäväkenttää. Tähänkin muuten kannattaa (jos haluaa lähteä rakentamaan myyntiä) tehdä henkilökohtainen sisältöstrategia – ihan vaikka vaan ruutupaperille.
2. Sosiaalisen median ammattilaiset ja myyjät sekä markkinoijat ilman (kunnolla optimoitua) LInkedIn –tiliä
Tiesittekö, että myös asiakkaat etsivät osaajia sieltä LinkedInistä. Osa heistä jopa osaa
käyttää tätä palvelua todella hyvin. He eivät löydä sinua ilman optimointia välttämättä sen
paremmin kuin vailla optimointia olevaa firman nettisivuakaan. Ilmaisena vinkkinä (myös muutamille kollegoilleni) , kerrottakoon, että uskottavuutta LinkedInin käytössä antaa
tilin hakusanaoptimoinnin lisäksi LinkedIn –tilin lyhytosoitteen muuttaminen ymmärretävään muotoon. Tiesittekö muuten, että Linkedinin lyhytosoitteen loppuosaksi voi valita muutakin kuin oman nimensä ja linkki toimii myös hakuavaimena.
Koska tiedän, että Suomi on täynnä muuten hyviä myyjiä ja markkinoijia, jotka eivät kuitenkaan osaa parantaa omaa näkyvyyttään sosiaalisessa mediassa, ilmoittaudun tässä niin sanotuksi kissan hännän nostajaksi. Ota yhteyttä, sillä osaan ihan varmasti auttaa sinua tekemään enemmän bisnestä henkilöbrändin ja oman näkyvyyden kirkastamisen kautta.
Olenhan tehnyt sen itseni lisäksi myös monille asiakasyrityksilleni yritysjohtajille sekä useille työnhakijoille menestyksellä. Tiedän, että monille firmoille olisi paljon ulkomaistakin kysyntää esimerkiksi LinkedInin ja Twitterin kautta, jos vain niiden toimitusjohtajat olisivat palveluissa edes jotenkin löydettävissä.
LinkedIn esimerkiksi on itselleni yksi tärkeimmistä inbound –markkinoinnin välineistä. Sen kuntoon laittaminen tulee sinullekin varmasti edullisemmaksi, kuin myynti- tai markkinointikampanjan toteuttaminen laajalla skaalalla. Kun kuitenkin teet jo nyt kovaa vauhtia sisältöstrategiaa ja hakukoneoptimointia firmallesi, olisiko aika tehdä se myös firmasi osaajille.