sosiaalinen-media-on-hetkiä

Oletko sisältömarkkinoinnin vanki?

Isotkin yritykset miettivät viikko toisensa jälkeen, miksi joku yrityksen kanava, esimerkiksi juuri sosiaalinen media ei toimi. Vaikka sitä on suunniteltu, käytetty rahaa, ostettu mainoskampanjoita ja uskottu Kubon Jarmo Hovisen (mielestäni varsin hyvää, älkää ymmärtäkö väärin) artikkelia suunnitelmallisuuden tärkeydestä.

sosiaalinen media vaikuttavaksi, some studio

Kaiken siis pitäisi olla kunnossa, mutta mikä mättää kun vain harva kuuntelee, harva seuraa eikä kukaan kommentoi?

Väittäisin, että firmasi on kadottanut kykynsä tarttua hetkiin. Kaikki tehdään suunnitelmaa noudattaen. Lopulta yritys on pahimmillaan kuin se ärsyttävä tyyppi väkijoukossa, joka puhuu oman agendansa puolesta, vaikkei kukaan kuuntelisi., muttei koskaan vastaa kaverin juttuihin. Facebookillehan näin on jo käynyt. Firmat tuuppaavat omaa materiaaliansa, omia kisojansa ja narsismi leviää. Radiokanavatkin suunnittelevat kilpailuja, joissa asiakkaille maksetaan rahaa mahdollisimman innovatiivisen tätä kanavaa buustaamaan tarkoitetun mainoskampanjan keksimisestä?!? Älä sinä kompastu tähän, sillä tie ei vie pitkälle.

Mitä jos yllä mainitun sijaan lisäisit vähän väriä ja spontaaneja juttuja, kuuntelisit mistä yleisö puhuu ja ottaisit aiheeseen osaa?

Älä nyt ymmärrä väärin, tarkoitus ei ole tehdä joka sivusta soopatehdasta (vaikka tälläkin tyylillä markkinoi moni). Toki blogiasi varmasti nytkin lukee se, joka haluaa tietää kaiken mahdollisen aiheesta, jota käsittelet muutenkin, mutta kenties suhtautuu siihen kuin tylsään tietokirjaan. Mitä jos lisäisit välillä satunnaisesti väliin jotain ajankohtaista ja ottaisit osaa somen keskusteluun, kenties irrottelisit vähän juuri sinulle sopivalla tavalla?

Mielestäni suomalaistenkin firmojen olisi korkea aika keskustella ja tehdä yhteisöllistä toimintaa siellä ja siitä mistä ihmiset keskustelevat, sehän on sosiaalisen median idea. Pelkkä oman asian mahdollisimman kovaääninen toitottaminen on jo ohi. Hyvin tehty sisältömarkkinointi ei toki tarkoita yllä mainittua oman asian toitottamista, mutta tiukka tuijottaminen suunnitelmiin ja ”meidän agendaan” vie liian usein spontaanin toiminnan pois kokonaan pelikentältä.

Kuinka moni yritys tai vaikuttaja uskalsi aidosti ottaa torstaina tai perjantaina osaa lukiolaisten #kutsuamua –kampanjaan (tai edes seuraa somea niin aktiivisesti, että huomasi koko jutun riittävän ajoissa) , tukea sitä vaikka rahallisesti, ottaa kuvia aitojen ihmisten mielipiteistä asiaan aidosti työpaikalta näiden väkisin tekaistujen, enemmän firmaa buustaavien mukakuvien sijaan?

Veikkaan, että asia hyväksytetään ensin maanantaina mainostoimistolla ja sitten, kun koko homma on jo ohi kuvia työpaikoilta alkaa putkahdella sosiaaliseen mediaan. Olisiko siis aika ottaa vähän ketteryyttä mukaan yrityksen markkinointiin ja somepresensiin otettaisiin osaa myös niihin mielenkiintoisiin aiheisiin, joihin meillä aidosti on annettavaa, ei vain niihin, joista itse olemme kiinnostuneita. Ihan kaikkea ei tarvitse suunnitella etukäteen täysin valmiiksi, spontaani toimintahan tuo myös muussa liiketoiminnassa usein voittoja, niin myös somessa. Tähän tietysti tarvitaan sosiaalisen median seurantaa ja hyvää pelisilmää sekä kykyä heittäytyä ja näissä asioissa me ammattilaiset voimme mielellämme auttaa.

Itse muuten sain alla olevalla osallistumisella heti tykkäysvyöryn instagramissa. Enkä tehnyt sitä lainkaan maineen vuoksi. Oli kiva osallistua ja kivaa oli sekin, että joku tykkäsi.

sosiaalinen-media-on-hetkiä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *