Ehdokas – Enemmän (munaa mielipiteissä) on aina enemmän sosiaalisessa mediassa

Parhaillaan kuntavaalien keskustelut käyvät kuumimmillaan ja ehdokkaat ovat tälle kierrokselle mielestäni paikoitellen jo kiitettävästi opetelleet sosiaalisen median hyödyntämistä vaalikampanjoissaan. Nykyajan (vaali)markkinoinnissa on erittäin tärkeää muistaa, että näkyminen sosiaalisessa mediassa korvaa jo osittain kohtaamiset turuilla ja toreilla. Olet äänestäjistäsi vain kännykän näpyttelyn päässä. Voit vaikuttaa omalta kotisohvaltasi tai ruuhkabussista ja twiitata itsesi kaupunginvaltuustoon nasevilla kommenteillasi. Jos nyt haluat päästä äänestyksistä läpi uutena ehdokkaana, ohjenuoraksi kannattaa ehdottomasti ottaa: Enemmän on enemmän! Enemmän sisältöä = enemmän ääniä.

Sisältö on kuningas ja sitä kannattaa tuottaa – Paljon. Kannattaa toki miettiä myös sisältöön panostamista. Mutta – jos ihan rehellinen olen – määrä on nykymaailmassa tällä hetkellä laatuakin tärkeämpää. Jos olet innostunut asiastasi ja puhut kannoistasi jatkuvasti, paljon ja peräänantamattomalla itseluottamuksella, saat kyllä voittoja ja kannattajia. Tästä löytyy lähimenneisyydestä paljon esimerkkejä populistien riveistä. Kunhan olet vahva ja rohkea ja aktiivinen, on sinun aikakautesi loistaa.

Sosiaalisen median kanavatila on nykyajan lehtien palstatila. Mitä enemmän näyt, sitä enemmän pysyt mielessä. Ehdokkaista ei enää jää mieleen se, joka tekee perustelluimman 100 –sivuisen esityksen köyhyyden poistamisesta maailmasta. Mieleen jää vaaliuurnille mennessä entistä useammalle ehdokas, joka rohkeasti hyppää keskusteluihin vähän hyökkäävillä mielipiteillään ja Väinämöisen lailla loitsuaa muut suohon. Toisaalta aktiivinen ehdokas myös näyttää muille, että välittää ja haluaa vaikuttaa. Aktiivinen luo uskottavuutta siitä, että hän keskustelee myös valituksi tultuaan kansan keskuudessa. Tätä nykyaikana halutaan norsunluutornissa tehtävän päätöksenteon sijaan.

Totuus nimittäin on, että jos et avaa suutasi, joku muu sen kyllä tekee. Ja ellet puhumisen lisäksi kuuntele äänestäjää, he kääntyvät niiden puoleen joilta saavat vastakaikua. Jaa siis aktiivisesti materiaalia, verkostoidu, keskustele ja yhdistä fyysinen maailma sosiaaliseen mediaan. Ota kuvia vaalitilaisuuksista, videobloggaa ajatuksistasi, hyökkää vastapuolueen ehdokkaan kantoja vastaan Twitterissä ja rakenna itsellesi vähän omalaatuinen tyyli, niin todennäköisimmin menestyt. Älä ole munaton ja mauton. Ole peloton ja rynnistä keskustelujen ytimeen. Näin saat todennäköisimmin voittoja myös vaalipäivänä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *