On aika siirtyä blogisarjassamme kohti sisältöjen ideointia ja suunnittelua. Eli miten keksiä aina mielenkiintoisia ja asiakkaita palvelevia päivityksiä yrityksen somekanaviin?
Aiemmissa blogeissa on kerrottu kohderyhmän ja somekanavien valinnasta sekä tavoitteiden ja Tone of Voicen määrittelystä. Ensimmäsen blogin pääset lukemaan tästä ja toisen blogin tästä linkistä.
Mitä tarpeita ja mieltymyksiä kohderyhmälläsi on?
Yrittäjän somessa olemisen tarkoitus ei ole vain saada someseuraajia, vaan asiakkaita. Pidä siis nytkin mielessäsi kohderyhmäsi eli asiakkaasi.
Pohdi, mitkä ovat kohderyhmäsi erityispiirteet, mieltymykset ja toiveet. Vaikka kuinka olisit itse innoissasi jostakin somessa kiertävästä meemistä tai muusta trendistä, punnitse palveleeko sellainen sisältö määrittelemiäsi tavoitteita ja kohderyhmääsi.
Tärkeää on myös huomioida asiakkaiden tiedontarpeet ostoprosessin eri vaiheissa eli se, missä vaiheessa he ovat asiakkuuttaan. Joku on tupsahtanut somekanaviisi ensimmäistä kertaa ja vasta tutustuu yritykseesi, kun taas toinen on esimerkiksi ostanut sinulta kerran ja nyt hän kaipaa lisätietoa, jotta rohkaistuisi ostamaan uudemman kerran. Myös kanta-asiakkaille suunnattu sisältö on tarpeen, jotta he palaavat aina uudestaan ostoksille ja suosittelevat yritystäsi eteenpäin.
Arvontoja, vinkkejä ja tarjouksia – ideoita kyllä löytyy, kun tavoitteet ovat selvillä
Sometavoitteesi auttavat sinua sisältöjen ideoinnissa. Palauta mieleesi siis ensimmäisen blogimme vinkit tavoitteiden asettamisesta. Millaisia sisältöjä sinulla tulisi olla, jotta ne vastaisivat tavoitteisiisi? Katsotaan esimerkkejä:
Esimerkki 1: Sinulla on tavoitteena kasvattaa yrityksesi tunnettuutta.
Tarvitset siis sisältöjä, jotka saavat tuntemattomat, potentiaaliset asiakkaat kiinnostumaan ja tutut osallistumaan sisältöihisi sekä jakamaan niitä eteenpäin. Tähän sopivat esimerkiksi arvonnat, vinkkipäivitykset ja yrityskuulumiset.
Arvontoja järjestettäessä on hyvä muistaa suunnitella ne hyvin ja määritellä arvontasäännöt. Muista aina noudattaa somepalvelujen käyttöehtoja. Facebookin tällä hetkellä voimassa olevat käyttöehdot ja ohjeet arvontojen (“Promotions”) järjestämiseen pääset lukemaan tästä linkistä.
Vinkkipäivityksiä voit tehdä omaan osaamisalaasi liittyvistä ja asiakkaitasi kiinnostavista asioista. Onko joitakin usein toistuvia kysymyksiä, joihin asiakkaat haluavat vastauksia? Tee näistä postaussarja somekanaviisi.
Yrityksen kuulumiset ja Behind the Scenes -tyyliset päivitykset ovat hyvää vaihtelua tuoden sinua ja yritystäsi lähemmäs asiakkaitasi. Muista kuitenkin, että yrityksen somen ensisijainen tarkoitus on tuoda yrityksellesi asiakkaita, joten ei kannata luisua pelkästään fiilispäivityksiinkään.
Esimerkki 2: Tavoitteenasi on saada tuotteisiisi/palveluihisi tutustuneet asiakkaat ottamaan yhteyttä tai ostamaan tuotteen.
Tähän tavoitteeseen vastaa sisällöt, jotka kertovat tuotteittesi/palveluittesi hyödyistä ja aktivoivat asiakkaitasi.
Tällaisia sisältöjä ovat esimerkiksi:
- Tarjoukset, uutuudet ja päivitykset, jotka sisältävät selvän toimintokehoitteen, joka innostaa asiakasta ostamaan tuotteen tai ottamaan yhteyttä.
- Asiakasreferenssit eli asiakkaittesi tarinat siitä, millaiseen tarpeeseen he ovat tuotteitasi/palveluitasi käyttäneet. Erityisen hyvin ne iskevät, jos saat ne somekanaviisi asiakkaan itsensä kertomana.
Lisää ideoita päivityksiisi voit saada myös erilaisista teema- ja juhlapäivistä. Netistä löytyy somekalentereita, joissa on listattuna kansainvälisiä teemapäiviä. Voit hyödyntää myös meidän ideakalenteriamme!
Somessa saa toistaa
Sinusta voi ajoittain tuntua siltä, että toistat samoja sisältöjä tai kerrot somessa itsestäänselvyyksiä. Tällöin on syytä palauttaa mieleen asiakkaat ja se, että he ovat kukin eri kohdissa ostoprosessiaan. Uudet asiakkaat katsovat asioita eri vinkkelistä kuin fanisi. Se, mikä tuntuu ehkä sinulle itsestäänselvyydeltä, voi olla juuri se merkittävin juttu jollekin uudelle asiakkaalle. Somessa voit huoletta toistaa.
Yrittäjän sujuvampi somearki -blogisarjamme täydentyy vielä kahdella blogikirjoituksella. Jos haluat jo nyt päästä suunnittelemaan yrityksesi somestrategiaa, voit ladata ilmaisen strategian suunnitteluoppaan tästä linkistä.