Nainen istuu modernissa puhelinkopissa, toimistossa ja kirjoittaa läppärillä. Nainen on kameraan nähden sivuttain, kasvot näkyvät ja katse on kohdistettu läppäriin. Läppärin ruudulla on kirkas, hehkuva hohde.

Yrittäjän sujuvampi somearki, osa 5: Ota avuksi aikataulutus, ajastus ja analytiikka

Blogisarjamme tarkoitus on ollut auttaa hahmottamaan somejulkaisuprosessi ja miten ottaa se itselleen haltuun, jotta siitä tulee luonteva ja rutiininomainen työtehtävä muiden toimistohommien joukossa. Ideaalitilanne siis on, ettei jokaista somepostausta varten tarvitse aloittaa prosessia alusta; muistella salasanoja, muokata kuvia, etsiä tiedostoja puhelimen ja tietokoneen väliltä. Sitä sellaista tuhrausta, joka saa meidät välttelemään koko hommaa. 

Tässä sarjan viimeisessä osassa käsittelemme somepostausten aikataulutusta, julkaisutahtia ja ajastusta. Lopussa on vielä tärkeä muistutus analytiikasta ja spontaaniuden merkityksestä somessa.

Blogisarjan aiemmat osat pääset lukemaan näistä linkeistä:
Yrittäjän sujuvampi somearki, osa 1: Mieti kohderyhmäsi ja tavoitteesi
Yrittäjän sujuvampi somearki, osa 2: Valitse kanavat ja määrittele Tone of Voice
Yrittäjän sujuvampi somearki, osa 3: Sisältöjä ideoimaan tavoitteet ja asiakkaat edellä
Yrittäjän sujuvampi somearki, osa 4: Tehosta sometustasi omalla kuvapankilla ja hashtag-listoilla 

Sisältösuunnitelma auttaa somejulkaisujen aikataulutuksessa 

Sisältösuunnitelma on konkreettinen suunnitelma, jonka avulla aikataulutat somejulkaisusi. Suunnitelmaan merkataan, mitä julkaistaan, mihin aikaan ja missä kanavissa. 

Sisältösuunnitelman rinnalla on hyvä pitää markkinoinnin vuosikelloa, joka määrittelee isot linjat, eli esimerkiksi vuodenaikojen mukana tulevat sesongit tai kampanjat. Tämän jälkeen voit suunnitella julkaisut tarkemmin esimerkiksi kuukausi- tai viikkotasolla. Hyvä käytäntö voi olla esimerkiksi sellainen, että kuun lopussa mietit seuraavan kuun julkaisut viikkotasolla eteenpäin. 

Pidä julkaisutahti tasaisena ja säännöllisenä

Kuinka monta julkaisua viikossa? Tämä on yksi eniten puhututtavimmista somekeskusteluista. Ohjeistuksemme on, että suunnittele aluksi esimerkiksi 1–5 postausta per viikko. Pääasia on, että julkaisutahti on tasaista ja säännöllistä.

Julkaise somepäivitykset silloin, kun asiakkaasi ovat paikalla somessa. Toisin sanoen kuluttaja-asiakkaita tavoitellessa hyvä ajankohta on ilta, B2B-puolella myös aamut toimivat. Optimaalinen julkaisuaika on myös kestoaihe, josta löytyy paljon tutkittua tietoa läpi internetin, joten googlailu kannattaa. Eri julkaisuaikoja kokeilemalla ja tästä syntyvää dataa seuraamalla alat varmasti löytää omalle asiakaskunnallesi sopivan aikataulun. 

Hyödynnä ajastustyökaluja

Ajasta somepäivitykset kerralla esimerkiksi viikoksi eteenpäin. Tämä vapauttaa jälleen aikaasi ja ajatustyötäsi muihin asioihin, kun yhdellä kirjautumisella voit hoitaa useamman somepäivityksen julkaisukuntoon. 

Ajastukseen löytyy paljon ilmaisia työkaluja. Esimerkiksi Meta Creator Studiolla tai Meta Business Suitella ajastat päivitykset niin Facebookiin kuin Instagramiin. Somen hallintapalveluista esimerkiksi Buffer ja Hootsuite tarjoavat ilmaisversiot pienimuotoiseen somen ajastukseen.

Seuraa postausten toimivuutta analytiikan avulla

Kun somepostaukset on saatu rullaamaan, alkaa muodostua dataa, johon kannattaa luoda silmäys aina tasaisin väliajoin. Datasta ei vielä saa irti mitään merkittäviä havaintoja muutaman postauksen perusteella, joten siksi julkaisutahti on pidettävä säännöllisenä ja tasaisena. 

Analytiikasta, joka löytyy esimerkiksi Meta Business Suitesta, kannattaa seurailla mm. tykkääjien/seuraajien määrää, sitoutumista eli sitä, kuinka moni on reagoinut julkaisuun tykkäämällä, kommentoimalla tai jakamalla julkaisun sekä kattavuutta eli kuinka moni on nähnyt julkaisun. 

Suunnittelu ja aikataulutus tukevat myös spontaaniutta

Toivomme, että blogisarjamme on antanut vinkkejä siihen, miten suunnitelmallinen työskentely ja selkeät toimintatavat tuovat turvaa ja helpotusta sometekemiseen. Kun rakenne on selvillä, on sekaan helpompi ujuttaa myös spontaanisti syntynyttä sisältöä, joka täydentää suunniteltuja, tavoitteellisia sisältöjä. Esimerkiksi Instagram-tarinat on hyvä kanava hetkessä syntyneille fiilissisällöille. 

Menestyksekästä sometusta ja lisääntyvää asiakasvirtaa jokaiselle yrittäjälle!

Jos painiskelet vielä yrityksesi someasioiden parissa ja kaipaat strategiseen työskentelyyn asiantuntija-apua, ota SoMe Studioon yhteyttä matalalla kynnyksellä.