Facebook on yleisessä keskustelussa tehnyt kuolemaa jo kenties viisi vuotta (tai enemmän). Kun Facebookin suosio yleiskeskusteluissa laskee, tutkimusten mukaan välineen teho sen sijaan paranee tutkimusten mukaan entisestään. Jos tiedät mitä teet, Facebookiin kannattaa panostaa nyt voimakkaammin kuin koskaan. Ja panostuksia näkyvyys todellakin tarvitsee.
Facebook nimittäin muuttaa näkyvyyttä sääntelevää Edge Rank –algoritmiaan jatkuvasti siten, että ilmainen näkyvyys päivityksillesi on hyvin pientä. Sinun pitää siis hyvän idean lisäksi myös maksaa mainostilasta omien faniesi ja suuren yleisön saavuttamiseksi.
Kun Facebook todellakin tavoittaa, etkä saa näkyvyyttä sielläkään ilman sekä työtä, että rahaa. Suosittelen seuraavia toimenpiteitä.
1. Tee julkaisukalenteri. Suunnittele siihen päivitykset jokaiselle päivälle seuraavan kuukauden ajalle.
Varaa kalenteriisi sekä suunniteltuja että suunnittelemattomia päivityksiä. Suunnitellut ajastat etukäteen. Loput teet fiilispohjalta, kun sopiva tarina tai tapahtuma sattuu eteen.
Ajasta päivityksesi sen mukaan, mitä Facebook –analytiikkasi ja muu tietosi kertoo asiakkaiden toiminnasta. Eli ajasta päivityksesi näkymään silloin, kun asiakkaasi ovat tavoitettavissa. Muuhun aikaan tapahtuva päivittäminen ei todennäköisesti tavoita juuri ketään.
2. Varaa rahaa jokaiselle päivityksellesi.
Varaa kuukausibudjettia Facebook –näkyvyydellesi kokeellisesti yhden kuukauden ajan saman verran kun varasit aiemmin sille lopettamallesi lehtimainonnan osuudelle.
Osa tapaamistani pk-yrittäjistä on vähentänyt lehtimainontaa ja kertonut siirtäneensä näkyvyyden Facebookiin. Usein tämä on tarkoittanut pelkästään mainosten sisällön siirtämistä Facebookiin. Rahaa hei eivät kuitenkaan päivityksiinsä käytä. Suosittelen, että kokeilet kuukauden ajan, mitä tapahtuu jos myös maksat näkyvyydestäsi somessakin.
3. Mieti jokaiselle päivityksellesi sisältö – käytä tähän aikaa
Sosiaalisen median toiminta ei ole sen helpompaa kuin muukaan viestintä, markkinointi tai asiakaspalvelu ja somessa hoidat näitä kaikki samassa kanavassa. Et voi täälläkään enää ”sanoa mitä sylki suuhun tuo”. Ne ajat on jo ohitettu, jolloin pelkällä päivityksellä sai huomiota. Asiakkaat on jo kyllästetty täyteen ”somesoopaa”. Päivitä sinä oikeasti merkityksellistä sisältöä, vaikka sitten vähän vähemmän.
4. Älä mieti vain markkinointia – Älä automatisoi tai ulkoista kokonaan
Sosiaalinen media on vuoropuhelua asiakkaiden kanssa. Missään nimessä ei riitä, että keksit hyvän ”kamppiksen” ja annat asian olla tai ulkoistat koko touhun mainostoimistolle. Mainostoimisto, it-konsultti, aspa –toimisto ja sometoimisto voivat kaikki auttaa sinua osaltaan sosiaalisen median ja verkon käyttämisessä myynnissä ja markkinoinnissa sekä asiakaspalvelussa ja voit palkata tähän omiakin resursseja. Itseäsi et kuitenkaan voi ulkoistaa pelistä. Silloin ulkoistat itsesi myös omasta bisneksestäsi kokonaan. Suomi on täynnä esimerkkejä tästä, älä sinä lankea yksinkertaisuuden pettävään ansaan, vaan panosta. Se tuottaa tulosta.