Instagram-profiili tai -bio, miten kukin sitä haluaakin kutsua, on kuin hissipuhe. Siitä selviää nopeallakin silmäilyllä, kuka olet, mitä teet ja millaista sisältöä Instagram-tilisi tarjoaa. Profiilin tulisi olla paitsi selkeä ja helposti ymmärrettävä, niin toimiva myös teknisesti, jotta tilisi löydettävyys hakutuloksissa olisi mahdollisimman hyvä.
Huomaa, että tämä ohjeistus koskee yritysprofiileja, henkilökohtaiset ja sisällöntuottajaprofiilit eroavat jonkin verran yritysprofiileista.
1. Nimi
Tämä on se nimi, joka näkyy heti profiilikuvasi alla lihavoituna tekstinä. Voit lisätä nimeksi yrityksesi nimen tai jonkin muunnelman, joka sisältää esimerkiksi yrityksen toimialaan liittyviä avainsanoja. Siis niitä sanoja, joilla käyttäjät todennäköisimmin hakevat tilejä Instagramin hakutoiminnolla.
Kenttään mahtuu 30 merkkiä, joten muunnelma voi olla esimerkiksi jokin nimen perässä oleva lisäluonnehdinta, esimerkiksi näin: ”Yritys Oy I Markkinointiviestintätoimisto”. Kun käyttäjä kirjoittaa Instagramin hakuun ”markkinointiviestintätoimisto”, nousee yrityksesi lisäyksen ansiosta todennäköisesti korkeammalle hakutuloksissa kuin ilman lisäkuvausta.
2. Käyttäjänimi
Valitse käyttäjänimi, joka on mahdollisimman lähellä yrityksesi koko nimeä. Jos nimi on kuitenkin todella pitkä, kannattaa harkita lyhentämistä. Käyttäjänimi voi olla myös varattu, joten ratkaisu voi olla esimerkiksi fi-päätteen lisääminen nimen perään. Tämä voi olla toimiva ratkaisu etenkin, jos nimi on jo varattu jollekin ulkomaiselle taholle.
Käyttäjänimestä käytetään joskus englanninkielistä termiä handle (tai somehandle). Käyttäjänimi on myös se, joka kannattaa kertoa seuraajille ja asiakkaille, esimerkiksi ”Löydät minut Instagramista handlella @yritysoy!”.
Huomaa siis, että nimen ja käyttäjänimen ei tarvitse välttämättä olla samoja. Ideana on yrittää optimoida löydettävyyttäsi hakutuloksissa, joten kannattaa pyrkiä hyödyntämään sekä nimeä että käyttäjänimeä mahdollisimman hyvin.
3. Elämäkerta
Tämä on se varsinainen bio (biography) eli teksti, jossa kerrot itsestäsi ja siitä, mitä Instagram-tilisi tarjoaa seuraajilleen. Tähän kohtaan kannattaa lisätä myös käyttämäsi hashtagit. Emojeita kannattaa hyödyntää, sillä niillä voit korvata tekstiä. Tiivistys onkin usein tarpeen, sillä tekstiä mahtuu vain 150 merkin verran.
4. Linkit
Linkkeihin tuli hartaasti toivottu muutos tämän blogin julkaisuviikolla (huhtikuu 2023). Meta nimittäin toi vihdoin Instagramiin mahdollisuuden lisätä profiiliin yhden linkin sijaan peräti viisi linkkiä! Haluatko ohjata asiakkaitasi siis verkkosivuillesi, tietyille laskeutumissivuille vai verkkokauppaan? Nyt niitä linkkejä lisäämään!
5. Yhteystiedot
Nämä ovat jokaiselle yrittäjälle se must, joka on profiilista löydyttävä. Pelkällä nettisivulinkillä ei yhteystietoja kannata korvata. Mitä useamman stepin päässä yhteystiedot ovat, sitä useampi potentiaalinen asiakas luovuttaa niiden etsimisen kanssa.
Mikäli yritykselläsi on minkään muotoista toimintaa kivijalassa tai keskityt vain jollekin tietylle toimialueelle, lisää tiliisi myös osoitteesi. Harmillisen usein tulee vastaan yritystilejä, joista puuttuvat osoitetiedot. Ulkopaikkakuntalaiselle kun ei riitä osoitteeksi esimerkiksi ”Se ihana kahvila Mäkikylän vanhalla raitilla!”.
6. Profiiilikuva
Yritystileille luontevin profiilikuva on yleensä yrityksen logo. Instagramin profiilikuvaa ei saa klikkaamalla suuremmaksi, joten kuvat, joissa tapahtuu paljon ja jotka sisältävät useita elementtejä, eivät yleensä toimi kovin hyvin profiilikuvana. Kuvan selkeyteen ja kirkkauteen kannattaa siis kiinnittää huomiota kaikissa tapauksissa.