Kuvituskuva. Naisoletettu henkilö katselee mietteliäänä tussi kädessään taulua, johon on englanniksi hahmotellut asioita otsikon Social Media Strategy alle. Henkilö on selin kameraan, vaaleat hiukset ovat nutturalla.

Näin luot tehokkaan some-strategian – 5 vinkkiä aloittavalle yrittäjälle

Some-markkinoinnin aloittaminen voi tuntua ylivoimaiselta tehtävältä aloittavalle yrittäjälle. Päässä pyörii monta asiaa, ja some voi tuntua irralliselta ja ylimääräiseltä seikalta. On kuitenkin tärkeää muistaa, että some-markkinointi on erittäin tehokas tapa saavuttaa potentiaalisia asiakkaita ja kasvattaa liiketoimintaa. 

Tässä blogipostauksessa käymme läpi, miten aloittava yrittäjä voi kehittää tehokkaan some-strategian ja saavuttaa tavoitteensa sosiaalisessa mediassa.

1. Sanallista tavoitteesi

Ennen kuin aloitat some-markkinoinnin, on tärkeää luoda tavoitteet. Mitä haluat saavuttaa sosiaalisessa mediassa? Haluatko kasvattaa seuraajamäärää, lisätä myyntiä tai rakentaa brändiä? Tavoitteiden määrittelyn jälkeen pääset muodostamaan strategiaa, joka auttaa sinua pääsemään tavoitteeseesi.

2. Määritä kohderyhmäsi

Seuraavaksi mieti kohderyhmääsi. Kuka on potentiaalinen asiakkaasi ja millaisia sisältöjä hän haluaa nähdä? Kohderyhmän määrittely antaa sinulle suuntaviivat siihen, millaisia sisältöjä kannattaa luoda. Kohderyhmääsi puhutteleva sisältö tukee tavoitteitasi ja niiden saavuttamista.

3. Valitse sopivat some-kanavat

On tärkeää valita oikeat some-kanavat, joissa tavoitat kohderyhmäsi parhaiten. Facebook ja Instagram ovat yleensä hyviä valintoja, kun haluat tavoittaa kuluttajia. LinkedIn puolestaan toimii hyvin B2B-yrityksille. Twitter voi olla hyödyllinen, jos yritystoiminnassasi on mukana vahva yhteiskunnallinen ote tai olet luomassa jotakin täysin uutta ja innovatiivista konseptia. TikTok on hyvä ottaa haltuun, jos haluat tavoittaa alle 30-vuotiaita. Valitse siis kanavat, joissa kohderyhmäsi viettää aikaa ja hyödynnä kanavien tarjoamia erilaisia julkaisutapoja (esim. storyt, reelsit, livevideot).

4. Luo brändillesi visuaalinen ilme

Yhtenäinen visuaalinen ilme on tärkeä osa some-markkinointia. Käytä brändin värejä ja fontteja kaikissa some-julkaisuissasi ja varmista, että brändisi näkyy selkeästi profiilikuvassa ja kansikuvassa. Kun visuaalinen ilmeesi on johdonmukainen, se auttaa sinua rakentamaan tunnistettavan brändin ja erottumaan kilpailijoista. Oma tekemisesi myös helpottuu, kun visuaalinen ilme on kerralla mietitty kuntoon.

5. Luo sisältöstrategia

Kun olet määrittänyt kohderyhmäsi, voit luoda sisältöstrategian, joka puhuttelee kohderyhmää ja auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi. Määritä, millaisia sisältöjä haluat jakaa (kuvat, videot, tarinat jne.) ja millaisia aiheita haluat käsitellä. Suunnittele myös julkaisukalenteri, joka auttaa sinua julkaisemaan sisältöä suunnittelmallisesti ja tasaisesti siten, että tarjoat mielenkiintoista ja uutta sisältöä seuraajillesi riittävän usein. 

Kaipaatko apua? Me autamme! Lue tästä lisää tarjoamistamme sosiaalisen median strategisista suunnittelu- ja konsultointipalveluistamme.