Suunnittelu on tärkeä osa some-markkinointia. Kun ideoit ja aikataulutat sisältöjä etukäteen, voit varmistaa, että julkaisusi ovat johdonmukaisia ja puhuttelevia. Tässä blogitekstissä käydään läpi, miten suunnitelmallisuudella saat somestyöskentelyysi rentoutta ja pääset paremmin tavoitteisiisi.
1. Määritä kohderyhmäsi
Ennen kuin aloitat sisältöjen suunnittelun, on tärkeää tietää kohderyhmäsi. Kuka on potentiaalinen asiakkaasi ja millaisia sisältöjä he haluavat nähdä? Kun tunnet kohderyhmäsi tarpeet ja mieltymykset, voit luoda sisältöjä, jotka puhuttelevat heitä.
2. Valitse brändillesi sopivat somekanavat
Kun olet määrittänyt kohderyhmäsi, voit valita oikeat somekanavat, joissa tavoitat heidät parhaiten. Eri somepalveluilla on erilaisia ominaisuuksia ja käyttäjäkuntia, joten valitse somet, jotka sopivat sekä kohderyhmäsi että brändisi tarpeisiin.
Jos brändisi tuotteet ja palvelut ovat helposti visualisoitavissa, Instagram saattaa olla hyvä kanava. Jos taas haluat jakaa tietoa asiantuntijuudestasi, LinkedIn voi olla parempi vaihtoehto. Facebook on edelleen, näivettymispuheista huolimatta, erittäin varteenotettava somepalvelu. Siellä tavoittaa valtavan määrän aikuisväestöä, sillä se sijoittuu käyttäjämääriltään suosituimpien somepalveluiden kärkeen toiseksi Youtuben pitäessä ykkössijaa.
3. Käytä monipuolisia sisältöjä
Monipuoliset sisällöt ovat tärkeitä sosiaalisessa mediassa. Käytä erilaisia sisältömuotoja, kuten kuvia, videoita, tarinoita ja kyselyitä, jotta voit pitää seuraajasi kiinnostuneena ja sitoutuneena.
Muista tarjota sisältöjä ostoprosessin eri vaiheissa oleville asiakkaillesi. Millaista sisältöä tarvitsee potentiaalinen asiakas, joka kuulee yrityksestäsi ensimmäisen kerran, entäpä kanta-asiakas, jonka haluat palaavan ostoksille?
4. Poimi ajankohtaisista tapahtumista ja trendeistä sinulle sopivat
Sosiaalisessa mediassa ajankohtaisuus on tärkeää. Seuraa alan trendejä ja tapahtumia ja pyri hyödyntämään niitä sisältöjen suunnittelussa. Muista pitää kuitenkin oma linjasi. Kaikkiin trendeihin ei kannata lähteä mukaan, jos vaarana on, että niistä tulee liian päälleliimattu vaikutelma.
5. Suunnittele sisältökalenteri
Kun tiedät, mitä tavoittelet ja ketkä ovat kohderyhmäsi, voit suunnitella sisältökalenterin, joka auttaa sinua pysymään organisoituna ja varmistamaan, että julkaiset säännöllisesti.
Sisältökalenteri voi olla esimerkiksi Excel-taulukko tai Google Sheets, jossa on seuraavat sarakkeet: päivämäärä, julkaisun kuvaus, linkki sisältöön, käytetyt hashtagit ja julkaisualusta. Kun suunnittelet sisältökalenteria, muista ottaa huomioon erilaiset juhlapäivät ja sesongit, joita voit käyttää hyödyksesi luomalla niihin liittyvää sisältöä.
Kaipaatko apua somen kanssa? Ota tästä yhteyttä Mariaan, niin katsotaan yhdessä asioita eteenpäin!