Chartbeatin mittauksien mukaan jopa 26% liikenteestä heidän asiakkaidensa verkkosivuille tulee jo sosiaalisen median kanavien kautta. Näin heillä sosiaalisen median kanavat näyttäytyvät toiseksi tärkeimmäksi liikenteen lähteeksi heti suoran liikenteen jälkeen.
Oletko sinä tutkinut omia kanaviasi, pitääkö tämä omalla kohdallasi paikkaansa? Monet pitävät hakukoneoptimointia ja Google Adwords-mainontaa ehdottomasti tärkeimpinä tapoina hankkia lisää kävijöitä verkkosivuille, joten tilasto voi yllättää. Entistä useammin kuitenkin asiakas törmää sinuun tai edustamaasi yritykseen juuri sosiaalisen median kanavien kautta. Siksi on tärkeää olla aktiivinen ja muistaa kannustaa myös yrityksen työntekijöitä aktiivisuuteen sosiaalisessa mediassa.
Sosiaalinen media sopii erityisesti uusien kävijöiden hankkimiseen
Vaikka sosiaalisen median vierailijat eivät aina tiedä, kenen linkkiä ovat klikanneet päätyessään sivuillesi, ovat he kuitenkin valmiimpia oikeasti lukemaan sisällön, johon laskeutuvat. Sosiaalisen median kanavat ovat muita kanavia parempia houkuttelemaan sivuillesi täysin uusia kävijöitä. Toisaalta he myös ovat epätodennäköisimpiä palaajia, eli suuri osa heistä jää vain kertakävijöiksi.
Jos onnistut sisällöntuotannossa, saat myös jälleen uusia yleisöjä aiempien lukijoiden suositellessa sisältöjä omille sosiaalisen median kontakteilleen. Toisaalta vain harva somen kautta tulleista palaa takaisin, joten kävijä on syytä hurmata nopeasti. Erityisesti Twitter näyttäisi olevan tästä näkökulmasta poikkeuksellisen huono kanava, jos Chartbeatin tilastoja on uskominen, sillä Twitterlinkin kautta tulleista harva palaa takaisin uudelleen.
Muista aikatauluttaa päivityksesi – mieluiten iltapäivään
Sosiaalisen median päivitysten suhteen aikatauluttaminen on erittäin tärkeää. Jos jaat jotain bisnesaiheista, yllättävän hyvä aika toiminnalle on ti-to klo 7-9 välissä, kun sisällöistäsi kiinnostuneet henkilöt ovat työmatkalla ja selaavat uutisia sekä Twitter- ja Facebookfeediä kännykästään. Yleisesti kuitenkin ihmisten sosiaalisuus painottuu iltapäivään ja iltaan. Tällöin heillä on kenties keskimäärin enemmän aikaa ja intoa syventyä oikeasti lukemaan tai katsomaan jakamaasi sisältö. Mutta vaikka ihmiset virkistyvät illalla, on yritysten tapana jakaa sisältönsä korostuvasti aamupäivisin.
Miten sinä toimit omien päivitystesi suhteen? Onko tapanasi seurata tilastoja ja toimia niiden mukaan? Jos, niin millaiset kellonajat ja päivitykset tuntuvat tällä hetkellä toimivan omiin kohderyhmiisi?
Lähde: blog.chartbeat.com