Tänään hs.fi julkaisi uutiseen suomalaisten yritysjohtajien vaatimattomasta .
Tiedän, että kovan tason yritysjohtajat Suomessa eivät keskimäärin vielä perusta sosiaalisen median kanavista ja niiden merkityksestä, eiväthän heidän verkostonsakaan (toiset yritysjohtajat) juuri somekanavilla viesti, joten kanavat eivät näyttele kovin isoa roolia heidän maailmassaan. Lisäksi kanavien käytössä on riskinsä, joten opetteluun on suuri kynnys. Itse tiedän, monia yrityksiä ja niiden johtajia, sekä työnhakijoita paremmassa sosiaalisen median näkyvyydessä auttaneena, että niiden käytöstä, oikein tehtynä, on hyötyä. Niiden puutteella voi myös jo olla haittaa, ainakin sitä on jossain määrin minun silmissäni tietyissä tilanteissa.
Itse tapaan lukea Markkinointi & Mainonnan nimitysuutiset. En todellakaan tunne kaikkia nimitettyjä henkilöitä edes nimeltä entuudestaan, joten selvitän heistä taustatietojaan netistä ammatillisen mielenkiinnon vuoksi. Toimin seuraavasti:
Etsin henkilön LinkedIn –profiilin ja katson sen, mikäli ihmiseltä ko. profiili löytyy
Joka viikko yllätyn siitä, miten paljon markkinointi- viestintä- ja media-alan ihmisiä on vielä olemassa johtotason tehtävissä ilman minkäänlaista LinkedIn –profiilia (saati, että profiili olisi viilattu uuden työpaikan näkökulmasta fiksuksi ja edustavaksi esimerkiksi yhtiön viestintäosaston avustamana). Mikäli henkilöllä on LinkedIn –profiili, tutustun hänen aiempiin työpaikkoihinsa ja historiaansa, sekä mahdollisiin muihin ammatillisiin yksityiskohtiin.
Etsin henkilön Twitter –tilin
Mikäli henkilö löytyy Twitteristä ja työskentelee markkinointi- viestintä tai IT-alan johtotehtävissä, otan hänet seurantaan ammatillisen mielenkiinnon vuoksi. Henkilöllä saattaa olla toki muitakin sosiaalisen median ammatillisia profiileja ja mikäli hän on brändännyt itsensä fiksusti, löytäisin hänen esityksiään sekä mahdollisen bloginsa LinkedIn –tilin kautta. En kuitenkaan varsinaisesti käytä aikaa sinällään näihin ihmisiin tutustuakseni tai ottaakseni heidät heti omaan aktiiviseen sosiaalisen median piiriini, kunhan yleissivistän itseäni kahden itselleni ammatillisesti tärkeän palvelun kautta. Uskon, että en ole ainoa näin toimiva kansalainen, ja trendi lisääntyy jatkuvasti. Mietin, että pohtiiko monikaan yritys sitä, millainen mielikuva heidän juuri valittujen markkinointi- ja viestintäjohtajien sosiaalisen median profiileista välittyy? Enkä nyt todellakaan tarkoita sitä, että työnantajalle tämän asian valvominen kuuluu, enemmänkin kehottaisin toisaalta yrityksiä auttamaan johtajiaan näkyville tarkoituksenmukaisesti ja toisaalta markkinointi- viestintä- ja media –alan ammattilaisten katsomaan omat sosiaalisen median profiilinsa kuntoon uusiin tehtäviin astuessaan.
Tänään olen esimerkiksi tutustunut Markinointi & Mainonnan uutisoinnin innoittamana Musti-ja Mirri -yritykseen siirtyvän Miika Malisen sekä Taloussanomien ja Startelin johtoon nousevan Heidin Hagelin verkkoprofiilit. Koska sinä olet tarkastanut omasi esimerkiksi vain muutamien eniten ammatillisesti käytettävien palveluiden osalta?