Sosiaalisen median avulla on mahdollista pienin taloudellisin panostuksin luoda parempaa asiantuntijamainetta ja markkinoida omaa asiantuntemusta tehokkaasti kiinnostuneelle yleisölle. Tarjoilemme SoMe Studion blogissa nyt vinkkejä siihen, miten maksimoit oman ilmatilasi, eli löydyt ja näyt paremmin tekemilläsi toimenpiteillä sosiaalisessa mediassa.
Ennen kuin lähdet somettamaan Analysoi tilanne ja mieti tavoitteet & strategia
Haluatko myydä kenkiä, juustoja vai konsulttipalveluja? Haluatko ensisijaisesti rakentaa näkyvyyttä, kähinää, pöhinää vai luottamusta? Haluatko nopeita voittoja vai pikkuhiljaista nostatusta ilmatilallesi?
”Jos tavoitteesi on saada mahdollisimman laaja
ilmatila
nopeasti, ota haastajan tyyli käyttöösi.”
Tällä pärjää moni ja se lienee nopein tapa saada niin pöhinää kuin kähinääkin aikaiseksi. Jos sen sijaan haluat rakentaa perinteistä auttavaa, osallistuvaa ja kuuntelevaa mielikuvaa, joudut miettimään viestisi kenties hieman maltillisemmin. Myös se, missä joukoissa haluat ilmatilaa rakentaa, vaikuttaa tietysti tyylivalintoihisi.
Tee kanavastrategia
Mieti, missä kanavissa saat parhaiten tavoitteesi täytettyä ja kohdattua asiakkaasi heidän luonnollisessa ympäristössään. Sosiaalisen median uutuuspalveluihin lähtemisellä suurin otsikoin saat todennäköisesti nuorten kohderyhmän kiinnostumaan itsestäsi, ja mediatilaa itsellesi rakennettua nopeasti. Toisaalta, jos kohderyhmäsi on +50 yritysjohtajat tai keskimääräinen kansalainen joka ei ratsasta joka aallonharjalla, valitset mahdollisesti toiset palvelut. Mieti kanavat resurssiesi mukaan, ei ole järkeä käyttää aikaa asioihin, jotka eivät vie sinua kohti tavoitteitasi tai palvele asiakastasi/kohderyhmääsi millään muotoa.
Mieti asiasanat ja tagit
Mille asioille haluat ilmatilaa rakentaa ja mitä sanoja kohderyhmäsi käyttää etsiessään asioita, joihin voisit näkyvyytesi liittää? Verkkopalveluissa sisällöissä on tärkeää muistaa asiasanoitus, jota tulee käyttää mahdollisimman usein. Näin kudot itsellesi laajempaa peittoa valitsemillasi asiantuntijuuden osa-alueilla. Vaikka aluksi tuntuu, että kannattaa profiloitua joka alan asiantuntijaksi, voi vuosien saatossa rakennettu tiukempi profiili osoittautua sinulle kuitenkin pitkällä tähtäimellä järkevämmäksi valinnaksi. Itse olet kuitenkin paras asiantuntija siinä, millainen tyyli persoonallesi ja tilanteeseesi sopii.
Älä kopioi toisen strategiaa brändisi sosiaalisen median näkyvyyden rakentamiseksi, sillä lopputulos todennäköisesti vaikuttaa päälle liimatulta.
Muista maksettu mainonta tarpeen mukaan
Kaikki, jotka voisivat haluta kuulla sinusta lisää, eivät välttämättä osaa keksiä, että olet olemassa, tai he eivät vielä tiedä tarvitsevansa palvelujasi. Maltillinen, ei häiritsevä mainonta auttaa sinut uusien yleisöjen luokse.
Kuuntele keskustelua ja osallistu vuoropuheluun tavoitteellisesti
Liian moni keskittyy vain lähettämään omaa tiedostusmateriaaliaan vielä näin sosiaalisuuden aikakaudella. Ole kiinnostunut myös muista, ja muutkin huomaavat sinut. Jos haluat rakentaa avoimen ja helposti lähestyttävän brändimielikuvan, vältät tuuttaamasta vain omaa tavaraasi verkon kanaviin, vaan kuuntelet myös muita. Muiden keskusteluista saat lisää ideoita, rakennat luottamusta ja opit lisää niin asiakkaista kuin kohderyhmistäsi. Suurin osa yrityksistä ei valitettavasti vieläkään ole oppinut sosiaalisen median sosiaalista aspektia, vaan keskustelu rajoittuu heidän oman napansa ympärillä käytävään keskusteluun.
Pelillistä toiminta
Mieti, millaisia palkintoja voit itsellesi/tiimillesi antaa, kun saavutat tavoitteesi sosiaalisen median käytössä. Tavoitteita voivat olla määrällisten tavoitteiden lisäksi myös palautteen määrä somessa, tehtyjen (sisällöllisesti kestävien) verkko- tai sosiaalisen median julkaisujen määrä, somesisältöjen laatu tai liiketoiminnalliset määreet, kuten liidit tai myynnin kasvu sosiaalisen median käytön seurauksena. Seuraa toimintaasi, niin saat vinkkejä siitä, miten kehittyä ja toisaalta arvokasta dataa onnistumisista.