Kuvituskuva. Henkilö seisoo keskellä kuvaa ja hän pitelee naamansa edessä tikkataulua.

Lopeta rönsyily – kohderyhmäajattelu tuo selkeyttä markkinointiin

Markkinoinnissa päädytään helposti kaikkea kaikille -ajatteluun, koska se tuntuu turvalliselta. Se voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että yritykselle perustetaan tili kaikkiin mahdollisiin somekanaviin ilman, että tileille kuitenkaan tuotetaan mitään sisältöä tai, että somepostausten värimaailma vaihtuu päivän fiiliksen mukaan. Tai sitä, että paikallislehden printtimainos ostetaan viikoittain, koska joku keksi sen joskus ja silloin se oli hyvä idea.

Asiakkaita yritetään tavoittaa vähän joka paikassa ja kaikilla mahdollisilla tavoilla, joten asiakasvirta on tällöin myös loputon. Vai onko?

Eipä tosiaan ole. Lopputulos on yleensä aivan päinvastainen. Kaikkea kaikille -ajattelu johtaa yleensä siihen, ettei ketään oikein kiinnosta. Brändisi vaikuttaa kenties keskeneräiseltä ja nuhjuiselta, viestisi laimealta ja värittömältä. Lopputulos voi olla jopa epäilyttävä.

Keskity kohderyhmääsi

On aika lopettaa kaikkien mahdollisten asiakasryhmien miellyttäminen ja kaikkialle sohiminen. Valitse rohkeasti yrityksellesi 1–3 pääkohderyhmää.

Kun olet määritellyt itsellesi pääkohderyhmät, jatka harjoitusta vielä asiakaspersonoinnin avulla. Mieti esimerkiksi asiakkaan ikää, asuinpaikkaa ja elämäntilannetta. Millaisia tarpeita ja toiveita hänellä kenties on? Miten sinun palvelusi tai tuotteesi voivat auttaa häntä?

Kohdennettu markkinointi synnyttää parempia tuloksia

Kohderyhmäajattelu voi aluksi kauhistuttaa, jos aiemmin ajatuksena on ollut tavoittaa mahdollisimman paljon asiakaskuntaa kaikkea kaikille -metodilla.

”Menetämme kaikki muut asiakkaat, jos keskitymme vain johonkin ryhmään!”

Ei suinkaan – asiakaskunnan rakenne voi tietenkin muuttua, mutta todennäköisesti alat saamaan lisää asiakkaita ja nimenomaan ostavia asiakkaita. Kohderyhmän määrittely auttaa nimittäin sinua tuottamaan parempaa ja kohdennetumpaa markkinointia. Fokus säilyy, etkä rönsyile joka paikkaan. Osaat tuottaa sisältöjä, jotka puhuttelevat kohderyhmääsi ja alat saamaan parempia tuloksia. Lisää tunnettuutta, asiakkaita ja ennen kaikkea – kassavirtaa.

Kohderyhmän määrittely on tärkeä osa tuloksellista markkinointistrategiaa. Haluatko oppia lisää? Tutustu tästä linkistä SoMe Studion Markkinointistarttiin, johon voit nyt hakea mukaan!