Entistä suurempi osa yrityksistä päivittää sosiaalisen median kanavia tavoitteellisesti ja hyvä niin, sillä pelkällä oleilulla harvemmin enää saavutat mitään. Kuluttajista ja suuresta yleisöstä on tullut entistä kriittisempää ja he haluavat vastaanottaa merkityksellisempää sisältöä myös yrityksiltä ja yhteisöiltä.
Kun lähdet toteuttamaan tehokasta toimintaa Facebookissa yhteisöllesi tai yrityksellesi, on hyvä ottaa huomioon ainakin seuraavat seikat:
1. Mieti tavoitteesi
Mitä haluat läsnäolollasi saavuttaa. Jos et määrittele tavoitteita, Facebook –huuhailusi todennäköisesti vain kuluttaa aikaasi ja energiaa, etkä saa toiminnan avulla lisämyyntiä tai edes markkinoitua tuotteitasi oikealle kohderyhmälle. Mieti siis ensin, kenet haluat tavoittaa ja miksi. Kohderyhmille kohdennettu läsnäolo ja markkinointi somessa lähtee liikkeelle tavoiteasetannasta ja segmentoinnista.
2. Mieti toimintasi tavoitteidesi mukaisesti
Yleensä oma Facebook –sivu on yritykselle sopiva keino keskustella Facebookissa, mutta ei suinkaan aina. Toisinaan yritykselle tai toimijalle voi sopivin tapa viestiä ollakin esimerkiksi oma ryhmä. Voit myös muuttaa henkilökohtaisen Facebook -profiilisi sivuksi ja tämä olikin suosittua poliitikkojen keskuudessa ennen vaaleja.
3. Mittaa toimintaasi somessa – mittaa oikeita asioita
Fanien määrä ei ole mikään yksiselitteisesti tärkein mittari. Tärkeintä on nimittäin hyvä seuraajamäärä oikeissa kohderyhmissä. Sosiaalisessa mediassa on tärkeää, miten merkityksellisenä fanisi viestejäsi pitävät, joten isolla seuraajamäärällä, joka ei pidä viestintääsi relevanttina, voit tehdä jopa hallaa omalle näkyvyydellesi.
4. Käytä kuvia ja videoita
Pelkät tekstit eivät sitouta läheskään niin tehokkaasti, kuin kuvilla ja videoilla ryyditetyt sisällöt. Muistathan laittaa videosi suoraan Facebookin, etkä linkitä niitä esimerkiksi YouTubesta, jos haluat automaatiotoiston käyttöön.
Mikäli tarvitset lisätietoa tai tukea Facebookin käyttöön, tutustu alla olevaan Facebookin käytön perusohjeeseen. Olen koonnut siihen pääkohdat Facebook –tilin ja yrityssivun asetuksista, sekä Facebook –markkinoinnin perusteista.
SoMe Studio järjestää myös vielä kevään viimeisen kaikille avoimen SoMePala –tapahtuman 23.6. Tampereella. Käsittelemme tuolloin Facebookin käyttöä markkinoinnissa. Mukaan mahtuu vielä. Voit ilmoittautua mukaan tästä linkistä.
Huomasitko, että Facebook on julkistanut tiedon, jonka mukaan se alkaa jatkossa kohdistaa posteja aikajanalle sillä perusteella, miten kauan kaverit ovat niitä katsoneet. On siis entistä tärkeämpää luoda materiaalia, joka saa ihmisten huomion. Voit lukea lisätietoa tästä.