Kuvituskuva, jossa kämmenet pitelevät älypuhelinta.

Projektityöntekijänä SoMe Studiolla I – yllättävä hyppäys tietosuoja-asiantuntijan tehtäviin

Kokemusrikas puoli vuotta on tullut päätökseensä.  Enpä olisi muutama vuosi sitten uskonut, että työskentelen sosiaalisen median konsulttiyrityksessä digitalisaation ja liiketoiminnan kehityksen parissa.

SoMe Studion tietosuojaohjeistus valmistui

Pienessä yrityksessä pääsee tekemään laajasti erilaisia asioita, jopa yllättäviä. Ensimmäiseksi yrittäjä Maria antoi tehtäväkseni varmistaa, että yrityksen tietosuoja-asiat ovat kunnossa.

Tehtävä alkoi tutustumalla niin kotimaiseen kuin EU-tason tietosuojalainsäädäntöön. Erilaisia pikaoppaita löytyi runsaasti lakiasiaintoimistojen sivuilta, lienee kirjoitettu parin vuoden takaisen GDPR-huuman aikana.

Lopulta tietosuojan vaatimukset ja niiden vaikutus SoMe Studion toimintaan avautuivat. Selvitystyön tuloksena syntyi SoMe Studion päivitetty tuotesuojaprosessikuvaus ja sisäinen ohjeistus.

Sanotaan, että opettaminen on paras tapa todentaa omaa osaamistaan. Tämä tuli testattua pitämällä parin tunnin esitys tietosuojan perusteista.

Koulutus oli osa Uudenmaan TE-toimiston tilaamaa ja SoMe Studion toteuttamaa Digitaalinen markkinointi ja verkkokauppa -koulutusta. Aihe upposi koulutusohjelmaan luontevasti, sillä markkinoijat törmäävät jatkuvasti työssään tietosuojavaatimuksiin. Ilmeisesti luento onnistui, koska seuraavakin on suunnitteilla.

Henkilötietojen rekisteröinnin tiedotusvelvollisuutta voisi hyödyntää paremmin

Työn aikana tuli selväksi useita henkilötietojen rekisteröintiin liittyviä velvollisuuksia. Näistä yksi on tiedottamisvelvollisuus rekisteröidylle kuukauden sisällä rekisteriin lisäämisestä.

Heräsi ajatus, miksi markkinoijat eivät hyödynnä tätä velvollisuutta yhdistämällä sitä markkinointiviestintäänsä. Markkinoijan on joskus vaikea keksiä aihetta viestille, rekisteriin lisäys voisi olla hyvä ja jopa pakollinen syy lähestyä potentiaalista uutta asiakasta. Sen sijaan nyt kohde saa yllättäen myyntiviestejä uudesta ja oudosta lähteestä, jotka helposti siirtyvät roskapostin joukkoon.

Markkinointiviestin perille menoa tuskin parantaa, jos kohde on tietoinen rikotusta ilmoitusvelvollisuudesta.

-Pekka

Olen monitaitoinen ja monialainen idearikas asiantuntija, joka haluaa tutkia ja pohtia asioita. SoMe Studion projektin päättyessä olen vapaana uusiin kiinnostaviin haasteisiin, tutustu minuun lisää LinkedInissä

Blogin toinen osa, jossa kerrotaan liiketoiminnan kehityshankkeesta, julkaistaan ensi viikolla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *