Sosiaalisen median läpilyöntiä suomalaisessa rekrytointi- ja työnhakukentässä on uumoiltu jo 2010 –vuodesta lähtien, jolloin Kiitos Henkilöstöpalvelut astui ensimmäisiä askeleitaan ja teki tutkimusta sosiaalisen median hydyntämisestä rekrytoinnissa. Muistatteko firman, sehän perustettiin Facebookin ahtaajaryhmän pohjalta? Kiitoksen tutkimuksen mukaan USA:ssa jo tuolloin sosiaalinen media oli rekrytoinnissa tärkeimpiä, jopa tärkein kanava. Vaikka some rekrytoinnissa kasvattaa suosiotaan, ei se kuitenkaan Suomessa ole mikään erityisen suosittu rekrytointikanava. Toki Linkediniä hyödynnetään paljon research –toiminnassa, mutta Skyhoodin tekemän rekrytoinititutkimuksen mukaan somen käyttö on kuitenkin vielä marginaalia. Tarkempaa tilastoa näet alle liittämästäni Slide Share -materiaalista. Olen saanut Skyhoodilta luvan käyttää materiaali esityksessäni, kiitos siitä!
En kuitenkaan usko, että kehitys jää tähän, vaikka mitään huikeaa somettumista ei rekrykentässä olekaan näkynyt Suomessa. Jos tarkastellaan esimerkiksi LinkedIniä, viime viikolla tekemäni haun kautta löysin 73 työpaikkaa lokaatiolla ”Finland” Ei siis vielä mikään massiivinen määrä. Mutta sen sijaan tehtyäni haun lokaatiolla ”mikä vain” hakusanalla ”marketing” löysin yli 73 000 työpaikkaa. Toki näistä kaikki eivät ole relevantteja tai sopivia minulle, mutta mikäli näinkin yksinkertaisella haulla (jota toki kannattaa rajata enemmän) edes prosentti löytyneistä työpaikkailmoituksista on relevantteja on siinäkin – erään rekrytointiyhtiön toimitusjohtajan sanoin – ”Melkein yhdelle ihmiselle liikaa haettavaa”. Ajatelkaa mahdollisuuksianne hakea töitä globaalisti. Jos on valmistunut ja perheetön, ei mikään pidättele, kun työmarkkinat takkuavat kotona, ei se ulkomaille hakeminenkaan mitään (ajan lisäksi tietysti) maksa, ei siinä hävitäkään voi. Toisaalta, kun yhtiö hakee kansainvälisiä osaajia, on LInkedIn helppo tapa tutkailla tarjotaa oman maan rajojen ulkopuolla, vaikka on huomattava että kaikki osaajat eivät tietokannasta vielä todellakaan löydy, eikä tämä kanava usein yksin riitä.
Juuri kansainvälisissä rekrytoinneissa ja tietyn alan osaamiskentässä somen tietyt ominaisuudet ovat ylivoimaisia jo nyt. Jos haet alalle, jonne osaajista on pula, suosittelen ehdottomasti LinkedIniä, kohdennettua mainontaa verkossa ja sosiaalisen median markkinointikampanjaa, videolla ja kuvalla höystettynä. Videolla rikastettuja työpaikkailmoituksia nimittäin katsotaan 12% enemmän ja ne keräävät 34% enemmän hakijoita. (Lähde: Alexa, Hire Rabbit ja Undercover recruiter).
Toisaalta vielä koskematon maaperä tuntuu olevan sosiaalisuuden valjastaminen rekrytointikäyttöön tosimielessä, asia mitä Duunio ja Goood Job tekevät tahoillaan. Tämä myös tulee varmasti kasvamaan, onhan esimerkiksi minun mielestäni (lähdettä ei ole, tämä on valistunut perstuntuma verkostoiltani) Facebook tehokkain tapa hakea ja saada töitä, eikä pelkästään sosiaalisessa mediassa, vaan ihan yleisesti. Homma toimii aivan yksinkertaisesti. Riippuen tarpeestasi, voit laittaa statuspäivityksen:
– Tarvitsisin töitä, tässä linkki LInkedIn –profiiliini, viitsitkö välittää viestini eteenpäin tai
– Yritykseni X palkkaa henkilön töihin, sopisitko sinä paikkaan tai tietäisitkö ketään kiinnostunutta? Tässä linkki tehtävään, voitko välittää viestiä eteenpäin. Minulta lisätietoa p.xxx tai täällä Facebookissa viestillä.
Sisältöä voi toki brändätä enemmän kohti oman yrityksen tai henkilön haluttua näkyvyyttä, mutta kuulemani mukaan yllä olevat lähestymistavat toimivat ihan yhtä hyvin.
Odotan myös vuokranvälitysfirmojen toiminnan kehittymistä uusille urille, tai no oikeastaan perinteisen bisneksen kehittämistä uudet ominaisuudet huomioivaksi. Jos itse välittäisin työvoimaa nopeisiin toimeksiantoihin tai palkkaisin porukkaa paljon töihin nopealla aikataululla, kuten kaupat ja kauppaketjut tai rakennusyritykset, ottaisin käyttöön vähintäänkin Facebookin sosiaalisella jaolla sekä Twitter -Chatin kohderyhmästä riippuen, mutta vielä luultavammin lisäksi WhatsApp -ryhmän. Oletteko ajatelleet miten näppärää on lähettää isolle porukalle, WhatsApp –viesti, jossa pyydetään töihin. Toki perinteinen tekstiviestikin käy, mutta silloin keskustelu on kahdenvälistä. Mikäli kaikki potentiaaliset henkilöt olisivat samassa keskusteluryhmässä, voisit keskustella heidän kaikkien kanssaan yhteisesti samalla kertaa ja pyytää heitä myös välittämään viestiä eteenpäin omissa verkostoissaan. Ajankäyttö tehostuu ja homma nopeutuu.
Tästä esityksestä pääset näkemään tällä hetkellä pitämäni sosiaalisen median rekrytointinäkökulmien koulutuksen sisältöä. Toivottavasti saat uusia ideoita. Itselläni niitä olisi enemmänkin, joten kysy myös tarvittaessa konsultointia. Ensi blogissa käsittelen aihetta, miten yhdistäisin lasketteluyritysten työvoimanhankinnan, sosiaalisen median ja yritysbrändäyksen keskenään.