Sosiaalisen median strategia on yhteenveto siitä, mitä asioita ja millä keinoin toivot tulevaisuudessa saavuttavasi sosiaalisessa mediassa. Somestrategian tavoitteena on ohjata sometiimin toimintaa ja helpottaa onnistumisen mittaamista sosiaalisen median toiminnan tuloksena. Jokaisen sosiaalisen median sisällön tulisi tukea lopullista tavoitettasi tavalla tai toisella.
Strategia ei poissulje spontaanien sisältöjen tekemistä, vaan itse asiassa helpottaa siinäkin. Kun tiedät kohderyhmät ja tavoitteet, saat myös helpommin kiinni siitä, millä kulmalla arkipäivän asioista kannattaa somessa viestiä.
Sosiaalisen median strategian vaiheet
Nykytilakartoitus ja SWOT
Selvitä oleelliset asiat sosiaalisen median nykypreesenssistäsi. Tutki samat asiat myös kilpailijoiltasi. Selvitä ainakin seuraavat asiat
- Brändisi saama huomio sosiaalisessa mediassa
- Seuraajamäärien kasvuvauhti
- Sisältöjen tavoittavuus
- Maininnat
- Reaktiot suhteutettuna seuraajamäärääsi
Selvitä myös seuraavat asiat, jos sosiaalisen median tavoitteena on johdattaa asiakas ostamaan/tekemään joku toimenpide muille verkkosivuille, esimerkiksi verkkokauppaan.
- Konversioaste
- CTR
- Bounce Rate
Tee lisäksi SWOT -analyysi siitä, mitkä ovat yrityksesi vahvuudet ja heikkoudet sosiaalisessa mediassa.
Tavoiteasetanta ja tavoitteiden mittaaminen
Johda sosiaalisen median tavoitteesi aina liiketoiminnan tavoitteista käsin. Jos tavoitteenasi on lisätä brändin tunnettuutta, voi sosiaalisen median tavoitteenasi olla tietoisuuden lisääminen. Tätä taas voi mitata esimerkiksi seuraajamäärien kasvun tai sisältöjen jakojen avulla.
Asiakaspersoonien luonti ja sisältötarpeiden määrittely
Jotta voit luoda merkityksellistä sisältöä asiakkaillesi, tulee sinun tuntea heidät mahdollisimmin hyvin. Määrittele siis tärkeimmät asiakastyyppisi ja luo heille asiakaspersoonat. Määrittele tämän jälkeen asiakaspersoonien sisältötarpeet päätöksenteon eri vaiheissa.
Kanavien valinta
Valitse käytettävät sosiaalisen median kanavat. Kerää tietoa päätöksenteon tueksi. Jos valitset Instagramin siksi, että kaikki puhuvat juuri nyt siitä, voi valintasi mennä pieleen (ja resurssisi hukkaan) mikäli kohderyhmäsi on jossain muualla.
Hakusanamäärittely
Tee hakusana- ja hashtaganalyysi selvittääksesi, millä sanoilla asiakkaasi etsivät sinua. Muodosta lista tärkeimmistä hakusanoista ja hashtageista. Käytä näitä hakusanoja sisällöissäsi, profiileissasi ja päivityksissäsi. Selvitä lisäksi sometilit, jotka liittyvät liiketoimintaasi (johtajat, liitännäistuotteet, asiakkaat fanit…) ja pyri merkitsemään heitä, kun olette tekemisissä tai löydät heidän tileiltään jotain mielenkiintoista.
Sisältökonseptointi
Suunnittele tunnistettavia, toistuvia konsepteja, jotka palvelevat asiakaspersooniasi, ovat ajankohtaisia, kiinnostavat ja innostavat.
Julkaisukalenteri ja päivitysten toteutusprosessi
Merkitse julkaisukalenteriisi päivät, kellonajat ja sisältöideat sekä kanavat, joihin sisältö jaetaan. Kirjaa ylös tavoitteet, joihin sisällöllä pyritään. Luo itsellesi päivitysaikataulu siitä, minä päivinä, mihin kellonaikoihin ja mitä aiot julkaista. Kun olet suunnitellut konseptit hyvin, voit myös alkaa tehdä päivityksiä valmiiksi etukäteen aiemminkin, kuin vain päivän varoitusajalla.
Mittaaminen ja hienosäätö
Katso viikoittain sisältöjesi menestyminen sosiaalisessa mediassa ja seuraa dataa aktiivisesti. Tee strategiaan tarvittavat muutokset, kun huomaat, että jokin asia ei enää toimi tai liiketoiminnan tavoitteet muuttuvat.
Lisätietoja somestrategian toteutusprosessista löydät täältä.
Sivulta pääset lataamaan sosiaalisen median strategianluontipohjan ja voit tutustua hinnoitteluumme, mikäli haluat luoda somestrategian SoMe Studion avustuksella.