SoMe yrityskäytössä – Miksi homma ei toimi ja miten saada se toimimaan

Sosiaalisen median hyödyntäminen on periaattessa aika yksinkertaista, mutta….
Ydinasiat aiheesta tiedän voidaan oikeastaan tiivistää hyvin yksinkertaiseksi listaksi

1. Mieti kohderyhmäsi ja mistä he löytyvät, sekä se missä näistä kanavista voit/haluat/ehdit yms. heitä kohdata
2. Suunnittele miten aiot keskustella ja kuka tätä hoitaa
3. Suunnittele myös, mitä teet kun joudut yllättävään tilanteeseen
4. Aikatauluta, ala toteuttaa ja muista mittaus

Matkan varrella on toki muutamia kiemuroita siihen, miten tämä kaikki sitten tehdään, mutta periaatteessa homma on näin yksinkertaista.

Miksi sitten niin moni epäonnistuu tai loistavan alun jälkeen homma lässähtää? Syitä on monia, mutta tässä asiakkaideni yleisimmät ongelmat.

1. Rahaa varataan (vain) sosiaalisen median toiminnan aloittamiseen. Tiedättehän sen ajatuksen: Avataan peli – ISOSTI.

Strategia toimiikin aluksi, kun sitä rahaa vielä on, mutta mitä sitten kun rahat loppuvat? Suomi on täynnä hankkeita, yrityksiä ja henkilöitä joista ei loistavan alun jälkeen kuulu enää mitään. Usein mainostoimisto, somekonsultti tai hankkeeseen hetkeksi palkattu henkilö tekee kovasti hommia suunnitteluun, toiminnan käynnistämiseen ja yleisön kerryttämiseen. Mutta kukaan ei mieti jatkuvuutta. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että rahaa käytetään paljon aluksikin, mutta jos rahapussi ei kestä loputtomasti, on suositeltavaa jakaa käytettävissä oleva rahasumma heti suosiolla vähintään kahdelle vuodelle, jollei kyse ole kokonaisuudessaan lyhytkestoisesta kampanjasta, jolla ei halutakaan saavuttaa pidemmän aikavälin voittoja.


2. Tehdään strategia ja odotetaan että hommat lähtevät luistamaan

Tiedän lukuisia yrityksiä, joille on somestrategia, toimintasuunnitelma ja politiikka työntekijöille tehty jo useita vuosia sitten, mutta asia ei vain ole jalkautunut toiminnaksi. Kuten bisnes ylipäänsä, sosiaalinen media ei ole sprintti-, vaan maratonurheilua. Toimintaa pitää pitkäjänteisesti toteuttaa, resursoida ja mitata. Hyvä strategia ei takaa mitään ja useimmiten kukaan muu kuin strategian tilaaja ei välttämättä edes tunnista sen olemassaoloa. Älä siis sinä tilaa strategiaa strategian vuoksi, vaan siksi että tarvitset sitä toimiaksesi. Myös toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen on ihan yhtä mahdollista hankkia apua, jos omat resurssit eivät riitä. Ja tämä usein onkin varsin kannattavaa näkyvyyden kannalta.


3. Hullaannutaan sosiaalisesta mediasta eikä muisteta monikanavaisuutta (ja sitten petytään, jos homma ei heti toimikaan)

Tiedän rutkasti oman alani osaajia, ja muitakin bisnesihmisiä, jotka eivät usko enää muuhun kuin sosiaaliseen mediaan. Väitetään myynnin loppuneen. No minä en usko tähän pätkääkään. Samat ihmiset eivät muuten kuulemma edes aina vastaa puhelimeen kun asiakas soittaa ostaakseen jotain. Lienee turhauttavaa koittaa saada henkilökohtaista kontaktia henkilöön, joka kyllä päivittää Facebookia, mutta ei ehdi sen kummemmin henkilökohtaiseen kanssakäymiseen. Sosiaalinen media tuo minulle ja asiakkailleni kyllä kauppaa, mutta yksin tähän en luottaisi monestakaan syystä, yksi niistä on että hyvälläkään sisältöstrategialle sillä ei löydettävyys netissä ole ihan itsestään selvää. Lisäksi on syytä tietää tarkkaan, esimerkiksi btob –puolella, mistä kanavista niitä asiakkaita oikeasti saa. Ihan tuotteesta riippuen, tähän ei ole yhtä oikeaa vastausta, mutta apua voi etsiä alan osaajalta tai asiasta tehdyistä tutkimuksista. Jos tuntuu, että some ei toimi, voi kyse olla siitä, että kokonaisuus ei toimi, tai toimitaan väärissä kanavissa.

Tiedän kyllä uivani tässä valtavirtaa vastaan ja väitän lukeneeni aiheesta paljonkin. Enkä väitä, ettei kirjoituksissa ole perää, väitän kuitenkin että myynti ei ole oikeasti kuollut, se vaan vaatii toimiakseen aiempaa enemmän.

Henkilökohtaisesti toivoisin, että sosiaalisen median kanssa toimittaisiin yhä enemmän järjestelmällisesti mitaten ja suunnitellen, ei enää summamutikassa. Paljon on toki tapahtunutkin, mutta mielestäni organisaatiot tyytyvät liian vähään tässä suhteessa. Eikö olisi aika lähteä etsimään todellisia voittoja, esimerkiksi bisneksen kansainvälistämisen kautta? Tähänkin some tuo monia eväitä, miksi et kysyisi meiltä asiasta lisää?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *