Mittaa-sometoimintaasi

Sosiaalisen median tavoitteet ja mittarit brändinhallinnassa

Ilman tavoitteita toteutettu sosiaalisen median toiminta ei välttämättä tuota bisneshyötyjä. Mutta mitä asioita siellä somessa sitten kannattaa mitata?

Mikäli ykköstavoitteenasi on bränditietoisuuden lisääminen, kannattaa mitata esimerkiksi brändin saamia mainintoja sosiaalisessa mediassa. Varsinaisten nimimerkin mainintojen ja käyttämiesi brändihashtagien lisäksi kannattaa pyrkiä valjastamaan sosiaalisen kuuntelun työkalut siten, että saat tiedon myös, kun brändisi mainitaan ilman varsinaista tilisi tai brändihashtagisi merkintää.

Mainintojen lisäksi sisältöjesi jaot, sisältöjen tavoittavuus, sisältöjesi saamat näytöt sekä sisältöjesi viraalisuus kertovat tietoisuuden lisääntymisen tasosta ja siitä, onnistutko kasvattamaan ajan saatossa bränditietoisuutta tavoitteidesi mukaisesti. Sisältöjesi kiinnostavuudesta ja tavoittavuudesta kertoo myös sisältöjesi jakomäärät suhteessa seuraajamäärääsi. Muista siis mitata tätäkin.

Jos tavoitteenasi on seurata ja parantaa brändisi mainetta, on tärkeää mitata asiakkaiden tyytyväisyyden astetta. Tämän lisäksi hyvää tietoa brändin maineesta ja sisältöjen kiinnostavuudesta antaa myös sisältöjesi saamien reaktioiden määrä suhteessa seuraajamäärän. Koska kaikki reaktiot eivät kuitenkaan välttämättä kerro positiivisesta suhtautumisesta brändiisi, kannattaa toteuttaa lisäksi sentimenttianalyysi määrävälein ja seurata myös sen tulosten kehittymistä. Koska yrityksesi maineeseen ja menestykseen vaikuttaa lisäksi kilpailijoidesi toiminta, on hyvä seurata myös SSoV -tulosta, eli brändisi saamien mainintojen määrää suhteessa kilpailijan tuloksiin.

Mittaaminen ja tulosten seurannan raportointi kannattaa tehdä säännöllisesti, vähintään kerran kuukaudessa. Ensimmäisen kuukauden tulosten perusteella ei kuitenkaan välttämättä ole syytä vielä lähteä muuttamaan kaikkea, vaan tulosten seurantaa kannattaa toteuttaa ensin muutamia kuukausia tavoitteellisen toiminnan aloittamisen jälkeen ennen suuria uudistuksia. Kun tietoisuutesi yleisöstäsi ja heidän toiminnastaan kasvaa, voit alkaa toteuttaa ketterää mallia sisällöntuotannossasi ja kehittää toimintaasi datan perusteella.

Kun tarvitset apua sosiaalisen median mittariston rakentamiseen yritystoimintaasi, ole yhteydessä, niin kerron miten SoMe Studio voi sinua auttaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *