On jälleen aika suunnata katseet tulevaan ja miettiä mitä sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin kehitys tuo tullessaan ensi vuonna. Tässä trendiraporttien satoa. Ajatukset on koottu Forbesin, Brandwatchin, Jef Bullaksen, Socialmediaexplorerin, Frank Watchingin ja Bufferin blogeista.
Video & VR
Vuonna 2016 monet sosiaalisen median palvelut lähentyivät ja yhdistyivät. Usein uudet palvelut lanseerataan omanlaisinaan, mutta pikkuhiljaa niiden kasvaessa ne lähentyvät toisiaan. Tästä esimerkkinä voidaan useisiin palveluihin tullut videoiden suoratoisto-ominaisuus tai Instagramin Stories. Vuonna 2017 ilmiö tulee varmasti myös kiihtymään.
Ensi vuonna voidaan kuitenkin odottaa kokonaan uusia avauksia sosiaalisessa mediassa 360 videoiden ja VR-toteutusten lisääntymisen myötä. Video ja sen uudet mahdollisuudet tulevatkin olemaan vuoden 2017 ”uusi musta” niin somessa kuin liiketoiminnassa ylipäänsä. Mielenkiintoisia avauksia, joihin tulemme tutustumaan lähemmin piakkoin, tulevat olemaan esimerkiksi Snapin Spectacles –lasit, jotka kyllä lanseerattiin tänä vuonna, mutta joiden saatavuutta laajemmin saamme vielä odottaa.
Asiakaspalvelu ja asiakaskokemus
Jopa 72% Twitterin käyttäjistä odottaa lempibrändeiltään vastausta kysymyksiinsä sosiaalisessa mediassa peräti tunnin sisään kysymyksen jättämisestä.
Tämä aiheuttaa painetta hoitaa viimeistään nyt asiakaspalvelu myös sosiaalisessa mediassa kuntoon. Some ei ole enää mikään uusi juttu kuluttajillekaan, vaan osa arkipäivää ja tärkeä väline asioida.
Myös chatbotit ja tekoäly tulevat lisääntymään, erityisesti asiakaspalvelussa, jotta nopeus ja joustavuus lisääntyy 24/7 yhteiskunnassa palvelua etsiville asiakkaille .
Työntekijälähettiläiden merkitys
Trendi kasvaa viime vuodesta edelleen. Yritykset myös haluavat panostaa jatkossa työntekijälähettilyyteen ja kannustaa työntekijöitään toimimaan yrityksen lähettiläinä.
Koveneva kilpailu näkyvyydestä ja kohdennetun mainonnan merkitys (mobiilissa)
Ilmainen näkyvyys sosiaalisessa mediassa tulee edelleen vähenemään kilpailun kasvaessa. Mainostilasta kannattaa maksaa ja hyvä sisältö sekä oikea kohdentaminen ovat ensiarvoisia tekijöitä kohti menestystä. Markkinointiin ja näkyvyyteen kannattaa panostaa myös siksi, että globaali kilpailu tulee luoksemme ja asiakaskunnan säilyttämisen näkökulmasta on tärkeää myös näkyä siellä missä asiakkaat viettävät aikaansa, entistä useammin verkossa mobiilisti. Mainokset on kuitenkin syytä personoida oikein, sillä muuten ne ärsyttävät mainonnalla kyllästetty kuluttajaa ja viesti kääntyy itseään vastaan.
Markkinoinnin automaatio
Teknologiset mahdollisuudet kohdentaa viestejä myös verkkosivuilla ja mitata asiakaskäyttäytymistä ovat parantuneet valtavasti viime vuosina. Nyt näitä välineitä tullaan myös ottamaan käyttöön entistä enemmän, sillä ne ovat helposti ja kustannustehokkaasti saatavilla myös pk-yrityksille. Jos siis et vielä ole ottanut käyttöösi Hubspotia, Marketoa tai muuta markkinoinnin automaatiotyökalua, suosittelen lämpimästi tutustumaan niihin viimeistään vuonna 2017.
Mitä mieltä sinä olet?
En varmaankaan ole huomannut koota tähän katsaukseen aivan kaikkia trendiraportteja tai nousevia ilmiöitä, joten sana on vapaa. Mitkä sinun mielestäsi ovat ensi vuoden kuumimpia juttuja sosiaalisen median ja digitaalisen markkinoinnin saralla?
Lähteet:
http://www.jeffbullas.com/2016/09/19/0-top-social-media-marketing-trends-to-look-out-for-in-2017/, https://www.socialmediaexplorer.com/content-sections/tools-and-tips/5-trends-will-transform-social-media-2017/
https://blog.bufferapp.com/state-of-social-media
http://www.jeffbullas.com/2016/09/19/0-top-social-media-marketing-trends-to-look-out-for-in-2017/