Sosiaalisen median markkinointi ja kohdentaminen: Case selfieshop

Onnistuminen markkinoinnissa on joskus pienestä kiinni. Somessa se vaatii oikean viestin ja kohdennuksen sekä onnea. Joskus asiat vaativat erikoisia yksityiskohtia.

Törmäsin Selfieshopiin muutama kuukausi sitten, kun kaupan mainos ilmestyi Facebookkiini joulun alla.

Verkkokaupan slogan oli humoristinen ja jäi mieleeni (se meni jotenkin näin): ”Selfieshop on selfiekeppeihin ja muihin selfie -lifestyle -tuotteisiin erikoistunut verkkokauppa”. Ensin minua nauratti ajatus ”selfie -lifestylestä”. Vieläkään en tiedä mitä se tarkoittaa…

Verkkokauppa jäi kuitenkin mieleeni ja tänään bussissa yhteisömanagerien (eli someihmisten) tapaamiseen Lahteen otin kaupan esiin keskustelussa, jossa humoristisesti keskusteltiin selfiekepeistä. Tuttuni Harri Lakkala selvitti että Selfieshopin toimisto oli sattumalta Lahdessa, joten idea keppien hankinnasta alkoi siintää itse kunkin verkkokalvoilla (läpällä tietysti, kuinkas muuten).

Niinpä kontaktoimme Facebookissa ja Twitterissä Selfieshopia, joka omaksi onnekseen päivystää somessa. Nyt kello on sama päivää klo 16.48 ja verkkokauppias rientää luoksemme myymään selfiekeppejä. Samalla Twitter täyttyy ennakkotilauksista.

Kerron huomenna, miten kauppa kävi, kun toivottavasti saan tiedon kauppiaalta. Mitä opimme tästä:
1. Ostettu mainos voi olla hyväksi oikein kohdennettuna.
2. Viestin pitää jäädä mieleen.
3. Asiat on kuitenkin välillä pienestä kiinni, mutta jos et näy oikeissa kohderyhmissä, et anna itsellesi mahdollisuutta onnistua somemarkkinoinnissa.
4. Jos löydät oikean mielipidevaikuttajan oikeaan aikaan, voi siitä seurata hyvää bisnestä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *