Sosiaalisen median trendit - 2016 - SoMe Studio

Twitterkäytön perusteita

SoMe Studion koulutuksista sosiaalisen median osalta Twitterin käytön opastus on suuressa suosiossa. Twitterin käyttö asiantuntijaviestinnässä tulee varmasti kohtaamamme kysynnän perusteella edelleen kasvamaan. Siksi haluamme palvella teitä kertaamalla tässä blogikirjoituksessa Twitterin käytön perusteita. Kenties seassa on jotain uutta ja hyödyllistä sinullekin?

SoMe Studio järjestää kevään aikana Klingendahlissa Tampereella kaikille avoimia koulutuksia, joten jos Twitter kiinnostaa tätä artikkelia syvemmälle, ilmoittaudu täältä: Twitterin ohella koulutuksia järjestetään ainakin LinkedInin, Instagramin ja Sähköisen markkinoinnin koulutukset teemoilla.

 

Twitter on perustettu vuonna 2007, Twitteperusteita - SoMe Studio

Taustaa

Twitter sai alkunsa vuonna 2007. Juuret, kuten sosiaalisen median palveluilla yleensäkin, juontavat IRC:iin (Internet Relay Chat) ja IRC:issä käytössä oleva tapa merkitä
keskustelukanavien nimiä risuaita –etuliitteellä otettiin käyttöön Twitteriin teemoittamaan
keskusteluja.

 

Oman tilin perustaminen & nimeäminen Twitterissä

Twittertilin voit luoda osoitteessa twitter.com Heti rekisteröityessä sinua pyydetään valitsemaan nimi. Oikea nimesi voi olla maksimissaan 20 merkin pituinen ja nimi voi olla myös kaksi tai useampiosainen, eli välimerkitkin ovat sallittuja. Samannimisiä hahmoja voi Twitterissä olla useita, sillä käyttäjiä ei erotella nimen, vaan kaikille yksilöllisen nimimerkin perusteella.

 

Nimen ja @nimimerkin valinta

Twitterbionäyte Arman Alizad aka @titmeister -Twitterkäyttö SoMe Studio
Nimimerkki on Twitterissä se, jolla käyttäjää puhutellaan. Twitterissä tämän tunnistaa nimimerkin edessä olevasta @-merkistä. Yleisesti käytetty tapa ottaa käyttöön nimimerkki asiantuntijatwiittailijoiden keskuudessa on usein se, että ihmisen nimi kirjoitetaan yhteen pienellä, esimerkiksi @mariarajakallio Tämä ei kuitenkaan ole mikään virallinen sääntö, ainoastaan puolivakiintunut tapa, joka ei sido sinua.

Voit valita omaksi nimimerkiksesi mitä vain, kunhan se ei ole kenelläkään muulla vielä käytössä. Tämä aiheuttaa paikoittain hankaluuksia yrityksille, koska samannimisiä tilejä ei voi olla lainkaan, edes eri maissa. Osa suomalaisista yrityksistä onkin ratkaissut ongelman käyttämällä Twitter nimimerkissään fi tai Oy –loppuosaa. Nimimerkin maksimipituus on 15 merkkiä. Pisteitä tai välimerkkejä nimimerkkiin ei voi liittää.

Jos nimimerkin valinta tuntuu hankalalta, etkä ole tyytyväinen ensimmäiseen keksintöösi, muista että voit myöhemmin vaihtaa nimimerkkiäsi, kuten myös nimeäsi.

Rekisteröinnin aikana sinulta myös kysytään kiinnostuksen kohteitasi, joiden perusteella Twitter suosittelee käyttäjiä seurattavaksesi.

Twiitin kirjoitus

Webselaimella voit kirjoittaa uuden twiitin oikean yläreunan Tweet napin kautta. Sinulle avautuu näin ikkuna, johon voit kirjoittaa maksimissaan 140 merkin pituisen viestisi. 140 merkin rajoitus pitää sisällään myös linkit ja hashtagit, joita viestiisi liität. Kannattaa siis
opetella ytimekkääksi sekä viljellä viestiä kuvaavia hashtageja (eliasiasanoja, näistä myöhemmin) teemoittamaan twiittejäsi.

Nimimerkin ja nimen vaihto

Twitternimimerkin muuttaminen onnistuu tilisi oikeasta yläkulmasta löytyvän kuvasi alta avautuvasta Settings –valikosta. Nimen vaihto puolestaan onnistuu Oikean yläkulman kuvasi alta, View –Profile –valikon takaa. Profiilinkatselu –näkymässä olevaa ”Edit Profile” nappia painamalla. Tässä valikossa voit myös muuttaa kuvaustasi, kuvaasi ja taustakuvaa profiilissasi.

 

Kuvauksen ja kuvan liittäminen Twitterprofiiliin

Juuri aloittaneet ja vähemmän aktiiviset Twitterkäyttäjät tunnistaa ”munapäistä”, eli profiilikuviksi Twitterin toimesta esiasetetuista kuvista. Munakuva kannattaakin vaihtaa heti paremmin kuvaavaan profiilikuvaan.

Tilitietojen muokkaaminen ja kuvan lisääminen sekä nimen muotoilu - Twitter

 

Twitterbion kirjoittaminen

Profiilin editoinnissa voit kirjoittaa kuvauksen tilillesi. Bioosi voit kirjoittaa asioita, joista olet kiinnostunut sekä esimerkiksi hashtageja, joita seuraat tai joiden puitteissa keskustelet. Nämä helpottavat käyttäjiä löytämään kiinnostavia seurattavia.

Muistathan aina sosiaalisen median toimissasi, että sisältö on syytä aina (hakukone)optimoida. Internet perustuu tiedon järjestelyyn ja louhintaan metatagien ja sisältösanojen perusteella. Tässä tapauksessa kuvaukseen kannattaa liittää mahdollisimman paljon sanoja, jotka kuvaavat kiinnostuksen kohteita tai yrityksen tapauksessa sitä, mitä yritys tekee. Yrityksen twitterbioon on fiksua myös liittää niiden henkilöiden nimimerkit, jotka tiliä päivittävät. Bio voi olla korkeintaan 160 merkkiä pitkä. Tästä kannattaakin ottaa kaikki irti ja miettiä tarkasti ytimekäs, mahdollisimman lähellä 160 merkkiä oleva kohderyhmääsi puhutteleva, optimoitu esittely. Helppoa, vai mitä 😉

Näin esimerkiksi suomalaiset Solita Oy (@SolitaOy)ja Differo Oy (@DifferoFI) nimenneet ja kuvailleet twittertilejään. Kuten huomaat, tiliin voi myös liittää sijainnin sekä verkkosivustosi (tai henkilön tapauksessa esimerkiksi LinkedIn –profiilin) osoitteen. Tilisi kuvauksessa näkyy automaattisesti myös Twitteriin liittymispäiväsi.

 

solita-differo-twitterbio-esimerkki-somestudio

 

Twiitin kiinnittäminen

Voit kiinnittää twiitin etusivullesi, ensimmäisenä profiiliisi tulevan kävijän näkyville, eli fiidisi ensimmäiseksi. Näin kannattaa toimia, jos olet esimerkiksi markkinoimassa tulevaa tapahtumaa, tai kirjoittanut blogikirjoituksen tai twiitannut muuta mielenkiintoista , johon suosittelet lukijaa tutustumaan.

Twiitin kiinnittäminen profiilisi viestivirran ensimmäiseksi tapahtuu oheisen kuvan mukaisesti menemällä halutun twiitin kohdalle, valitsemalla alalaidassa olevat kolme pistettä sekä painamalla avautuvasta valikosta ”Pin to your profile page”. Tämän valinnan tehtyäsi sinulta vielä kysytään, haluatko varmasti merkitä viestin virtasi ensimmäiseksi. Valitessasi ”Yes” valittu twiitti tulee profiilisivujesi twiittien ensimmäiseksi ja aiemmin mahdollisesti merkitsemäsi twiitti poistuu tältä paikalta.

 

twitter-kuvan-kiinnitys-ylimmäiseksi

 

#Hashtagit eli #häsät ja Twitterchatit

Twitterissä keskustelujoukkoja nimetään #hashtagien avulla. On olemassa vakiintuneita keskustelutageja, kuten #markkinointi tai #somefi (jälkimmäisellä merkitään suomenkielistä sosiaalista mediaa koskevaa keskustelua). Voit kuitenkin myös valita oman hashtagisi esimerkiksi tapahtumaa varten, tai ihan muuten vaan.

Kun kirjoitat viestiisi sanan # -etuliitteellä, se toimii Twitter –palvelussa hashtagina eli metatagina, eli asiasanana. Voit siis keskustella kaverin kanssa vaikka autoista #auto –häsällä. Samaan keskusteluun tai sitä seuraamaan voi liittyä kuka vain asiasta kiinnostunut ja etsimällä Twitterin etsi –toiminnolla merkkijonolla #auto saa eteensä poimittuna kaikki ne twitterviestit, joissa on häsä #auto. Ole häsien käytössä kuitenkin maltillinen, sillä vaikka voit liittää niitä viestiisi useampia, ärsyttävintä viestejä ovat usein ne, jotka ovat niin täynnä hashtageja, että viestin alkuperäinen idea jää asiasanoitusten varjoon.

Hashtagimerkintää voidaankin verrata yleisönosastokirjoituksen palstoittamiseen. Eli jokainen häsä ”kerää alleen omalle palstalleen” kaikki tämän ns. otsikon mukaisesti nimetyt viestit. Näin markkinointiaiheisia viestejä voit hakea #markkinointi –häsällä ja rekrytointiaiheisia viestejä puolestaan #rekry –häsällä ja niin edelleen. Jos viestisi sisältää useita häsiä, viestisi löytyy tämän jälkeen kaikkien mainittujen häsäketjujen joukosta.

Twitterchat puolestaan on jonkin tietyn hahstagin alle tiettyyn kellonaikaan käytäväksi sovittu keskustelu, jossa tyypillisesti moderaattorina, eli keskustelun avaajana toimii chatin kokoonkutsuneen tahon tai henkilön edustaja.

 

Keskustelu käyttäjien kanssa @ ja .@

Kun haluat merkitä toisen twitterkäyttäjän viestiisi (jolloin hänelle menee ilmoitus maininnasta), voit liittää hänen nimimerkkinsä, esim. @titmeister viestiisi. Vastatessasi käyttäjän viestiin tai lähettäessäsi juuri häntä koskevan viestin, hänen nimimerkkinsä tulee ensimmäiseksi. Tällöin (eli mikäli twiitti alkaa nimimerkillä) viestin näkee vain viestissä mainittu henkilö, sekä ne henkilöt jotka seuraavat sekä viestin lähettäjää, että vastaanottajaa. Mikäli kuitenkin viestissä lukee ennen nimimerkkiä jotain (vaikka vain piste) viestin näkevät kaikki viestin lähettäjän seuraajat (eivät siis vain ne, jotka seuraavat myös viestissä mainittua henkilöä eli ns. vastaanottajaa), tämä johtuu siitä että viesti tulkitaan tällöin kaikille suunnatuksi viestiksi, jossa @-merkillä mainittu henkilö on mainittu erikseen. Sen sijaan viesti, jossa käyttäjän nimimerkki on ensimmäisenä tulkitaan hänelle suunnatuksi vastaukseksi tai viestiksi, joten sitä ei näytetä kaikille lähettäjän seuraajille.

 

Retweettaus , RT MT ja via –merkinnät

Voit edelleenvälittää virrassasi näkyvän twiitin. Viestin edelleenlähetyksen ns. uusi tapa lähettää viestin sellaisenaan eteenpäin. Jos kuitenkin haluat laittaa viestiin myös oman näkemyksesi, tähän toimintoon ei kannata tyytyä. Vanha ja nykyisinkin käyttökelpoinen tapa edelleen lähettää twiitti on kopioida se uudeksi viestiksi, kirjoittaa alkuun omat terveisensä ja kirjoittaa vanhan viestin eteen tunnisteet RT @alkuperäinenlähettäjä. Tällöin viestin lukija tietää , että alkuperäisen viestin on lähettänyt nimimerkki @alkuperäinenlähettäjä, mutta sinä olet sen jälkeen lisännyt siihen omia huomioitasi.

Aina viestin lähetys sellaisenaan ei onnistu ja viesti voi olla esimerkiksi liian pitkä tai monimuotoinen lähetettäväksi. Mikäli olet ennen uudelleenlähetystä muutellut viestin sisältöä, voit käyttää MT @alkuperäinenlähettäjä, jolloin lukija tietää, että @alkuperäinen lähettäjä on lähettänyt viestin ensin, mutta sitten sinä olet lähettänyt sen hieman modifioituna edelleen matkaan omille seuraajillesi.

Toisinaan saatat saada idean twiittiisi muualta tai haluat kommentoida esimerkiksi linkillä twiittiin liittämääsi uutisotsikkoa viestissäsi. Tällöin voit käyttää via @lähde –merkintää, jolloin lukija tietää, että olet saanut aiheen twiittiisi käyttäjältä @lähde.

 

Kuvat ja videot

Kuvallinen viestintä sosiaalisessa mediassa kasvattaa merkitystään ja niinpä twitterkin mainostaa mahdollistavansa jo 10 minuutin pituisten videoiden liittämisen twiitteihin. Kuvallinen kerronta myös koetaan kiinnostavammaksi, kuin pelkkä teksti, joten kuvien liittäminen twiitteihin on kannattavaa.

 

Listat

Voit kerätä kiintoisia ihmisiä omiin nimettyihin listoihisi siten, että sinun on näppärämpi käydä lukemassa tiettyjen henkilöryhmien viestejä. Voit myös lähteä seuraamaan jonkin mielenkiintoisen toisen henkilön twitterlistaa.

DM eli yksityisviestintä

Voit viestiä yksityisesti Twitterissä kaikkien niiden käyttäjien kanssa, jotka seuraavat sinua. Tällöin voit lähettää heille yksityisiä viestejä, joita muut eivät näe. Samalla logiikalla sinä voit saada yksityisviestejä henkilöiltä, joita seuraat.

Muuta kiintoisaa

Muita huomionarvoisia asioita, kuten call to Action napin sekä Purchases –toiminnallisuuden käyttöä sekä analytiikan hyödyntämistä voit opetella esimerkiksi oheisesti Slide Sharessa olevasta tai osallistumalla kevään twitterkoulutuksiimme.

Koulutuksia voit tilata räätälöidysti yrityksen tai porukan tarpeita vastaaviksi, esimerkiksi käsittelemään mainontaa, sosiaalista myyntiä tai henkilöbrändäystä, mutta järjestämme myös kaikille avoimia koulutuksia Tampereella kevään aikana.

Ajat Tampereella olevista koulutuksista näet koulutuskalenteristamme

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *