Jaamme viikoittain mielenkiintoisimpia sosiaalisen median uutisia edelliseltä viikolta. Viikolla 19 someuutisoitiin muun muassa Pinterestistä, jossa on yhä enemmän aktiivisia käyttäjiä ja jossa käyttäjät myös viime aikojen hakutulosten mukaan ovat jo siirtyneet miettimään tulevaisuuden suunnitelmiaan. Myös ihan yleisellä tasolla uutisoitiin siitä, miten koronaviruksen kaltaiseen kriisiin voisi tulevaisuudessa varautua ja mitkä toimet kannattaisi ehkä jo nytkin ottaa käyttöön yrityksissä digitalisaation aikakaudella.
Markkinoijien sekä kuluttajien käyttäytyminen sosiaalisessa mediassa
Sprout Social teki tutkimuksen, jossa haastateltiin 1000 markkinoinnin ammattilaista sekä 1000 kuluttajaa. Tavoitteena oli saada käsitys siitä, miten kukin ryhmä käyttää sosiaalista mediaa. Tutkimuksessa käsiteltiin muun muassa markkinoijien tavoitteita sosiaalisessa mediassa, mikä tekee brändien sosiaalisen median käyttäytymisestä parempaa kuluttajien silmissä, somemarkkinoinnin haasteita, mitä alustoja aiotaan käyttää enemmän sekä miten ja miksi kuluttajat löytävät brändien luo sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksen mukaan suurimmalla osalla yrityksistä markkinoinnin päätavoitteena oli tuoda brändi tietoisuuteen. Niin markkinoinnin ammattilaiset kuin myös kuluttajatkin odottavat brändeiltä somessa eniten vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa. Suurin haaste sen sijaan on somemarkkinoinnissa kohderyhmän identifiointi ja saavuttaminen. Markkinoijilla ja kuluttajilla oli melko yhtenevät näkemykset sosiaalisen median kanavista, joita he aikovat jatkossa käyttää enemmän. Molemmat ryhmät valitsivat tällaisiksi palveluiksi erityisesti Facebookin ja Instagramin. Koko artikkelin voit lukea Social Media Todaysta.
Pinterestin uusimpien hakutulosten mukaan kuluttajat ovat siirtyneet jo hiljakseen suunnittelemaan tulevaisuutta
Vaikka paluu normaaliin liiketoimintaan koronakriisin keskellä tuntuu vielä kaukaiselta, niin Pinterestin hauissa on jo huomattu, että toivo elää kuluttajien käyttäytymisessä jo nyt. Käyttäjät ovat yhä enemmän alkaneet etsiä myös sosiaalisesta mediasta tulevaisuuden suunnitelmiin liittyviä asioita. Markkinoijillekin tämä on selvä merkki siitä, että seuraavaa siirtoa kannattaa jo miettiä. Pinterest onkin luonut 14-sivuisen oppaan tähän uudenlaiseen koronan aikaiseen ajanjaksoon sekä siihen, miten markkinoijan tähän kaikkeen kannattaisi reagoida. Koko artikkelin voit lukea Social Media Todaysta. Artikkelista löydät myös linkin Pinterestin luomaan oppaaseen.
Miten kriisiin voi valmistautua digitaalisesti?
Koronavirustilanteen vallitessa monia asioita tehdään varmasti vielä pitkään enemmän digitaalisessa ympäristössä, kuin aiemmin. Monet yritykset eivät olleet valmiita muuttamaan toimintaansa digitaaliseksi yllättäen ilman tarvittavia resursseja, mutta organisaatiot, jotka siihen pystyvät, saavat kilpailuetua yritystoimintaansa. Yrityksen toimintojen digitalisoimista kannattaa miettiä viimeistään nyt, sillä kriisinkin jälkeen sille on varmasti tarvetta. Takaisin vanhaan palaamme tuskin koskaan täysin koronakriisin muutettua myös asiakkaiden asenteita. Koko kirjoituksen luet Forbesista.