Pian siirrymme syyskauteen ja itse kullakin yrittäjällä on toiveissa saada lisää asiakkaita. Varsinkin pienyrittäjän on välillä hankalaa yhdistää myyntityö ja markkinointi muu työn tekemiseen. Törmään tähän itsekin usein. Neuvoisinkin aloittamaan markkinoinnin tai ainakin sen suunnittelun jo näin heinäkuussa. Voit miettiä ja kirjoittaa valmiiksi sisältöjä, joita hyödyntää myöhemmin. Tässä viisi vinkkiä sosiaalisen median ja sisältömarkkinoinnin aloittamiseen. Toivottavasti ne auttavat markkinointitoimenpiteidesi suunnittelussa.
Mieti kohderyhmäsi ja heidän tapansa & kanavansa verkossa
Usein yrittäjä ei välttämättä tiedä, miten asiakas käyttäytyy verkossa. Tähän kannattaa paneutua. Nykyisin some- tai verkkomarkkinointikaan ei ole ilmaista, ainakaan ajallisesti, eikä kaikkia kanavia voi ja ehdi hallita pienin resurssein. Keskity niihin kanaviin, joissa sinun asiakkaasi viettävät aikaansa ja unohda muut, ainakin aluksi. Muutamia vinkkejä kanavien valintaan voin antaa, vaikkakin kanavat kannattaa ehdottomasti miettiä tapauskohtaisesi.
Yleisesti ottaen tavoitat Twitteristä ja LinkedInistä ”pukuherrat ja -rouvat sekä asiantuntijat työasioissa”. Jos teet BtoB –bisnestä nämä ovat todennäköisesti sinulle hyviä kanavia näkyä ja tehdä markkinointia, sillä kohderyhmäsi hakee näistä kanavista tietoa, jota voit heille tarjoilla. Voit myös aloittaa bisneksesi kansainvälistämisen näiden kanavien avulla. Niin tein itsekin. Facebookista tavoitat vielä tällä hetkellä kaikki. Mutta erityisesti silloin kun kohderyhmänä on aikuiset naiset ja miehet vapaa-ajan asioissa, on FB sinulle todennäköisesti hyvä kanava markkinoida. Jos myyt tällä ryhmälle muotia, matkoja, tapahtumalippuja ja niin edelleen, kannattaa valita Facebookin lisäksi kanavaksi myös Instagram. Lisäksi Facebookissa tavoitat myös asiantuntijat eri keskusteluryhmistä, ainakin jos toimit markkinointi- tai digialalla. Nuorten suhteen Facebookin aktiivinen käyttö on tosin laantunut, joten heille suunnattujen tuotteiden tapauksessa sopiva vaihtoehto sinulle on Instagram, Snapchat tai YouTube, joista jälkimmäisin toimii myös monelle muulle kohderyhmälle. Älä myöskään unohda hakukoneoptimoituja, hyviä sisältöjä: tekstejä, kuvia ja erityisesti videoita myös verkkosivuillasi (mikäli sellaisia käytät). Tällä tavoin varmistat löydettävyytesi hakukoneille. Muista tekstitys videoissasi, jos rerussisi suinkin riittävät tekstien toteutukseen. Tekstitys nimittäin lisää videoiden katselukertoja merkittävästi.
Valitse tyylisi ja tapasi puhutella
Jos olet pienyrittäjä, vahvuutesi olet sinä itse. Yleisösi todennäköisesti on kiinnostunut sinusta ja tarinastasi. Tuotteesi menevät paremmin kaupaksi, kun ihmiset kokevat sinut läheiseksi itselleen. Valitse tyyli, joka sopii persoonaasi ja laita oma itsesi peliin. Tämä on toisaalta haastavaa, mutta myös helppoa. Voit kertoa asioista niin kuin ne itse koet, eikä sinun tarvitse puristaa sanomaasi muiden suuhun sopivaan muottiin. Mieti, millaisia asioita ja miten kerrottuna kohderyhmäsi haluaa kuulla.
Suunnittele julkaisukalenteri ja mittaa onnistumisia
Kannattaa miettiä ja aikatauluttaa päivitykset etukäteen seuraavalle viikolle ja kuukaudelle. Lisäksi voit toki tehdä ”ex –tempore” –päivityksiä. Näin pidät huolen että jaat kiinnostavia viestejä riittävän usein. Instagramissa kannattaa päivittää päivittäin, Facebookissa tuotteesta riippuen jopa useita kertoja päivässä, samoin Twitterissä. Niin hullulta kuin se saattaa kuulostaakin, menestyneimmät jaksavat pitää ääntä itsestään lähes jatkuvasti. Jotta sinulla olisi käytössäsi riittävästi hyvää sisältöä, suosittelen suunnittelemaan julkaisuja ennakkoon.
Ota sopivat työkalut ja toimintatavat käyttöön
Jos haluat löytyä paremmin verkosta, ei pelkkä jatkuva julkaiseminen somessa riitä. Tärkeintä on tehdä kohderyhmälle hyödyllistä sisältöä. Tämän jälkeen sinun pitää vielä kertoa myös muille olemassaolostasi. Muista hakukoneoptimoida tekstisi verkkosivuillasi, eli lisätä sopivia asiasanoja ja otsikoida tekstisi ja kuvasi oikein. Esimerkiksi Googlen Keyword planner auttaa toiminnallesi sopivien hakusanojen löytämisessä. Hakukoneoptimoitu ja kohderyhmälle mietitty tekstintuotanto myös parantaa orgaanisten hakutulosten lisäksi mainontasi tehoa ja laskee parhaimmillaan Google Adwords –mainosten hintaa, jos teet maksettua mainontaa. Maksetun mainonnan tai maksetun näkyvyyden hoitoon on useita erilaisia välineitä ja tapoja. Googlen hakusanamainokset ja Facebookmainokset ovat käytetyimpiä, mutta voit myös kokeilla videomainontaa YouTubessa, Instagrammainontaa, affiliatemainontaa tai vaikka yhteistyötä tubettajien kautta. Muista tämän jälkeen käydä niin mainonnan puolen kuin omien verkkosivujesi analytiikassa tarkastelemassa menestystäsi oppiaksesi kokeiluistasi. Erityisen suositeltavaa on hankkia linkkejä omille kotivisuille muiden sivuilta sekä linkittää vastapalvelukseksi myös heidän sivuilleen. Tätä tehdään monesti yhteistyökumppaneiden kanssa vaihtokauppaperiaatteella.
Älä luovuta
Kasvuun tähtäävä markkinointi vaatii päivittäistä raakaa työtä aluksi ainakin kolme kuukautta ennen kuin tuloksia alkaa syntyä. Jotkut yrittäjät ovat kertoneet, että heidän maltillisella ajankäytöllään ja pienillä budjeteillaan tuloksia on alkanut syntyä vasta vuoden päästä aloituksesta. Älä siis mieti epäonnistuneesi heti vaan jaksa tehdä pitkäjänteistä työtä.
Mikäli haluat lisää vinkkejä oman somemarkkinointiosaamisesi kehittämiseen, voit ilmoittautua syyskuussa 2017 starttaavalle, pienyrittäjille suunnatulle sprrausjaksolle yhteydenottolomakkeen kautta. Opettelemme 6kk kestävän verkkovalmennuksen aikana läpi kaikki somemarkkinoinnin salat. Hinta vain 105 eur /kk + ALV, kun ilmoittaudut heinäkuun aikana.