Henkilö työskentelee läppärillä, kuva on otettu henkilön olan takaa, kasvoja ei näy. Läppärin ruudulla on kirkas, hehkuva hohde.

Yrittäjän sujuvampi somearki, osa 1: Mieti kohderyhmäsi ja tavoitteesi

Aiheuttaako sosiaalisessa mediassa yrittäjänä oleminen paineita? Perustitko kaikki mahdolliset sometilit, kun kaikkialla toitotettiin, että somessa pitää olla? Stressaako, kun sisältöideoita ei ole tai et ehdi niitä toteuttaa? 

Yrittäjän ja yrityksen somessa olemisen lähtökohta on erilainen kuin yksityishenkilön. Vaikka alustat ovat kaikille samoja, sisällön tuotantoprosessit toimivat eri tavalla. Tai ainakin niiden pitäisi toimia. Sisällöntuotantostressi kumpuaa yleensä juuri siitä, että somea yritetään tehdä samalla tavalla kuin yksityishenkilö; spontaanisti fiiliksen mukaan omia mieltymyksiä kuunnellen.

Yrittäjän sujuvampi somearki -blogisarjassamme jaamme viisi vinkkiä, joiden avulla saat helpotettua somepaineitasi ja somesisältöjen tuottamista. 

Ei kaikkea kaikille – somessakaan

Kaikkea kaikille ei toimi oikeastaan missään tilanteessa. Ei siis sosiaalisessa mediassakaan. Kaikkea kaikille -ajattelu johtaa laimeaan markkinointiin. Lopputulos on se, ettet saa viestiäsi perille kenellekään. Et edes niille, joita haluaisit asiakkaiksesi tai joiden oletat olevan asiakkaitasi.

Valitse pääkohderyhmät

Valitse asiakkaistasi itsellesi 1-3 pääkohderyhmää. Aluksi varmasti tuntuu siltä, että asiakkaita on laidasta laitaan. Kun maltat kuitenkin hetken miettiä asiakaskuntaasi objektiivisemmin, löydät sieltä varmasti kohderyhmän tai useamman. 

Huomaa myös, että kohderyhmäajattelu ei ole poissulkevaa. Voit tottakai palvella kaikkia muitakin asiakkaita kuin kohderyhmääsi. Keskity kuitenkin markkinointiviestinnässä kohderyhmääsi. Se tekee markkinoinnista kiinnostavaa ja tunteita herättävää, mikä edistää lopulta myös myyntiä.

Asiakaspersonointi auttaa ymmärtämään kohderyhmääsi

Kun olet valinnut itsellesi 1-3 pääkohderyhmää, luo jokaiselle kohderyhmälle asiakaspersoonat. Tee se miettimällä esimerkiksi, asiakkaan ikää, asuinpaikkaa ja elämäntilannetta. Mitä tarpeita ja toiveita tällä asiakaspersoonalla on? Miten sinä tai tuotteesi voivat auttaa häntä? 

Aseta tavoite sosiaaliseen mediaan 

Kun jäsentelet somearkeasi sujuvammaksi kohderyhmien avulla, anna hetki aikaasi myös tavoitteiden määrittelylle. 

Tavoitteita somessa voivat olla esimerkiksi seuraajamäärän tai uutiskirjetilausten kasvattaminen tai vaikkapa reagoinnit sisältöihin. Nämä välilliset tavoitteet lisäävät yrityksesi näkyvyyttä ja tunnettuutta. Asiakasyhteydenottojen ja tarjouspyyntöjen määrän kasvattaminen tai myynnin lisääminen verkkokauppaasi ovat välittömiä tavoitteita, jotka tuovat lisää asiakkaita yrityksellesi. 

Tavoitteet ohjaavat sometekemistä ja auttavat seuraamaan toimintasi tuloksia. Olet taas askeleen lähempänä sujuvaa ja säännöllistä somearkea!

Seuraavassa blogissa saat vinkkejä somekanavien valintaan ja tone of voicen määrittelyyn. 

Jos haluat heti syventää osaamistasi somen strategisesta suunnittelusta, lataa ilmainen strategian suunnittelutyökirja kotisivuiltamme.