Nainen istuu modernissa puhelinkopissa, toimistossa ja kirjoittaa läppärillä. Nainen on kameraan nähden sivuttain, kasvot näkyvät ja katse on kohdistettu läppäriin. Läppärin ruudulla on kirkas, hehkuva hohde.

Yrittäjän sujuvampi somearki, osa 2: Valitse kanavat ja määrittele Tone of Voice

Edellisessä blogissa kerroimme kohderyhmien valitsemisesta, asiakaspersonoinnista ja sometekemisen tavoitteista. Kun kohderyhmät on hahmoteltu ja tavoite muodostettu, helpottuu myös kanavavalintojen tekeminen. Ydinkysymys on, missä asiakkaani ovat, mitä sosiaalisen median palveluja he käyttävät? 

Aloita muutamalla somepalvelulla

Valitse somekanavat sen mukaan, missä asiakkaasi ovat. Älä siis omien mieltymyksiesi tai muotivirtausten perusteella, vaikka se olisikin varmasti se helpoin ja houkuttelevin tapa. Apuna valinnassa voit käyttää myös yleisiä mediatutkimuksia. Esimerkiksi Tilastokeskuksen lokakuussa 2020 julkaisema tutkimus suomalaisten tieto- ja viestintätekniikan käytöstä sisältää myös osuuden, jossa kerrotaan yhteisöpalvelujen suosiosta eri ikäryhmien keskuudessa.

Suoraan kysymisellä ei ainakaan voi mennä metsään. Voit siis rohkeasti kysyä myös asiakkailtasi, mitä sosiaalisen median palveluja he mieluiten käyttävät. 

Tone of Voicella erottaudut ja vahvistat yhteyttä asiakkaisiin

Tone of Voice eli äänensävy tarkoittaa yksinkertaisimmillaan puhe- ja kirjoitustyyliä, jota käytät yrityksesi kaikissa markkinointikanavissa ja -materiaaleissa. Tone of Voicella vahvistetaan brändiä ja erottaudutaan. Oikein valitulla Tone of Voicella puhuttelet asiakkaitasi ja vahvistat yhteyttäsi heihin. 

Pienelle yritykselle Tone of Voicen määrittely voi tuntua ylimitoitetulta. Sanat kuitenkin luovat todellisuutta, ja joillakin sanoilla me joka tapauksessa aina viestimme. Ei ole turhaa miettiä pienenkin yrityksen viestinnän äänensävyä.

Huomaat, että sävy on erilainen, kun kirjoitetaan

“Hyvät asiakkaat, olen avannut verkkokauppaani uuden, kasvivärjättyjen villalankojen tuoteosion!” 

tai

“Hyvät kasvivärjättyjen lankojen ystävät, olen lisännyt verkkokauppaani nyt myyntiin ihania, kasvivärjättyjä 100% villalankoja!”.

Tone of Voicea voi lähestyä vaikkapa erilaisin adjektiivein eli miettiä, mikä kuvaa mielestäsi parhaiten yritystäsi. Onko se kenties innostava, lempeä vai humoristinen? Somessa toimii pääsääntöisesti yleensä rento ja suoraan asiaan menevä tyyli. Mieti myös termistöä ja sanavalintoja. Tässä yhteydessä voit myös pohtia sinutteletko asiakkaitasi postauksissa ja käytätkö itseesi viitatessa minä- vai me-muotoa. Viestisi pysyy yhtenäisenä, kun käytät johdonmukaisesti samoja muotoja. 

Jos et malta odottaa viisiosaisen blogisarjamme kaikkia osia, voit syventyä somen suunnitelmalliseen tekemiseen jo tältä istumalta! Lataa somestrategiaopas tästä linkistä.